[]
[] [firmabil.no] []

Ny Defender – om fire år


Jon Winding-Sørensen



Grunnen til at Land Rover viser en konsept-Defender i Frankfurt må være å bekrefte at merket skal leve videre. Men den nye kommer ikke før i 2015.

Vi vet faktisk ingen ting om den nye Defender. Kanskje vet vi heller ikke noe om hvordan den skal se ut.

Den konseptutgaven produsenten har valgt å vise oss i Frankfurt behøver ikke ha noe med den kommende virkeligheten å gjøre – det er tross alt nesten fire år før bilen skal på markedet så de har god tid til å ombestemme seg. Mange ganger.

DC 100 kaller de Frankfurt-versjonen, og det er egentlig ganske hyggelig, fordi det bringer tankene tilbake til den opprinnelige versjonen.

Opprinnelig het Land Rover bare Land Rover. Serie I og Serie II o.s.v.

Men så dukket Range Rover opp i 1970 og det ble nødvendig med litt nærmere identifikasjon. Derfor ble den døpt Ninety og OneTen i 1983 – betegnelsene var hentet fra akselavstanden (og gjett om Toyota klarte å kopiere det også på sin Land Cruiser?) 

Men da Disco dukket opp i 1989, ble behovet for et skikkelig navn prekært, og året etter ble Defender et begrep. Den eneste Land Roveren som stammer i direkte linje fra den geniale originalen som dukket opp som et svar på amerikanernes Jeep i 1948.

Defender var et veldig riktig navn, for den hadde vært tatt i bruk ganske tidlig av en rekke Forsvarsorganisasjoner – at den nok også av og til ble brukt i angrep, får så være, Attacker er ikke noe hyggelig navn på en bil.

Det er altså denne som nå skal fornyes, men hvor mye den skal fornyes aner vi som sagt ikke. Stive aksler foran og bak? Separat ramme med muligheter for mange forskjellige påbygg? Aner ikke.

Og designsjef Gerry McGovern føyer til at ”dette er ikke et produksjonsklart konsept, det vi viser dere nå, men starten på en fire år lang reise for å bygge en Defender som er relevant for det 21. århundre”.

Å erstatte noe så etablert som Defender er nok like vanskelig som å bygge en ny 2CV. De kjente kvalitetene er jo bunnsolid, ganske primitiv, veldig praktisk og med en chassis/karosseri-konstruksjon som gjør den vanvittig fleksibel. Det er nesten ikke den last/person-konfigurasjon du ikke kan tenke deg.

Dessuten tar den seg frem overalt og er en meget akseptabel våpenplattform. Det siste argumentet er kanskje ikke så viktig, men resten hører til oppskriften. Det skal bli spennende å se om Land Rover våger å rote til noe av dette.

Kanskje får vi de første svarene allerede om ti dagers tid. Eller kanskje vi må vente het til 2015.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: