[]
[] [firmabil.no] []

Fransk landbrød


Jon Winding-Sørensen



Nå har Citroën sluppet de første bildene av sin Frankfurt-spesial. Noe Rugbrød a la VW er det i hvert fall ikke.

 Noen historieløse vil nok sammenligne årets konseptbil fra Citroën med rugbrødet fra Volkswagen. Glem det, dersom designerne har tenkt på noe historisk, er det meget mer sannsynlig at de har brukt den gamle H-modellen (1947-1981) som inspirasjonskilde.

Formen er i hvert fall der, selv om vi dessverre mangler bølgeblikk-platene.

Kommunikasjon
Det er litt morsomt det Peugeot og Citroën gjør for tiden. Jeg påstår ikke at de snakker veldig tett sammen, men begge er for eksempel veldig opptatt av kommunikasjon for tiden. Og dermed deler de forsøksmarkedet mellom seg.

Peugeot lanserer noe som heter my (Kjære Microsoft-spesialist – hvor finner jeg den greske bokstaven my på tastaturet, den kan snart begynne å bli viktig igjen) og som er et bildelings-prosjekt som de har rullet ut i flere byer enn Paris nå.

Citroën, på sin side, har lansert en portal som heter Multicity (Det hadde vært et fint navn på Ducatis neste Monster, de som jo allerede har Multistrada) som hjelper deg til å finne den greieste transportruten din, samtidig som den vurderer alle tilgjengelige transportmuligheter, tog, båt, fly, bil…

Citroën hevder at denne nye konseptbilen, TUBIK heter den, er en forlengelse av Multicity – den skal formidle den gode følelsen ved å reise.

Klassiker
TUB er et klassisk navn hos Citroën. Den varebilen som like før krigen var basert på ”Gangsterbilen” Traction Avant ble døpt TUB (eller TUC) for Traction Utilitaire (nytte) type B (eller C).

Hvorfor den heter TUBIK aner jeg ikke, kanskje det har med kubikk å gjøre – for dette er en rommelig bil.

Til sammen ni personer er det plass til når den er fullt utnyttet, men interiørbildene forteller om en typisk lounge, der møblene lett kan flyttes omkring, så du kan få lekestue for ungene, soveværelse for de nygifte, styrerom, effektivt kontor eller luksusbuss for halve fotball-laget – og alt imellom.

Det er mulig noen vil klage på utsikten, men bilen er stappfull av infotainment-tilbud, slik at det blir kanskje ikke tid til å bekymre seg over skyteskår-utsikten gjennom sideveggene.

Cyclotron
Som forresten ikke er noen vegg på høyresiden, men en stor dør – festet i taket – som åpner hele bilsiden og gjør det enkelt å komme seg på plass, eller ut igjen.

Førerdøren er festet i bakkant, og hele førerplassen er orientert i noe designerne kaller Cyclotron – et system som grupperer sete, pedaler, ratt og head-up display i en sirkulær linje.

Det skal bli spennende å se hva dette egentlig betyr i virkeligheten. Store skjermer gir deg et TV-bilde av hva som skjer bak bilen og i speilenes synsvinkel.

Selvfølgelig forteller Citroën om et hybridsystem med forbrenningsmotor foran og el-system bak. De forteller også om en ”smart” måte å bli kvitt bagasjen for ni personer på.

De forteller om Hydractiv fjæring som er i sving her også. Og de forteller om ”smale” 22 tommers hjul med lav rullemotstand.

Hva de imidlertid ikke forteller noe om er målene. Men sammenlignet med den yndige damen som poserer foran bilen på et av design-bildene, ser det ut som om den måler godt over 2 meter i høyden.

Og der hadde jeg nesten rett. I etterkant er nemlig utvendige mål dukket opp: 2005 mm høy og 2080 mm bred, forteller de. Men så lang som jeg trodde er den ikke - den stopper på 480 cm. Men uansett - det blir ganske mange kubikk.

Bredden ligger nok på omtrent det samme, men det skulle ikke forundre meg om lengden da er godt over fem-meteren.

Vi vil kunne fortelle deg mer etter Frankfurt.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: