[]
[] [firmabil.no] []

Spennende Jag-krymping


Jon Winding-Sørensen



Nå som vi har fått målene kan vi slå fast at C-X16 er den minste Jaguaren på denne siden av Korea-krigen.

445 x 205 x 130 cm er målene på den nye Jaguaren som skal avdukes i Frankfurt om få dager. Litt lenger og litt bredere enn Cayman – men vi er definitivt i det området.

En akselavstand på 262 cm er imidlertid hele 20 cm mer enn hos Cayman og vil kanskje medvirke til at Porschen beholder lett-på-foten førsteplassen i klassen. Ingen har klart å utnytte kort akselavstand så glimrende som konstruktørene i Stuttgart.

Men på andre områder ligger Jaguaren foran, i hvert fall hvis du syns komplikasjonene med forskjellige hybrid-former er fremskritt.

I denne nye Jaguaren, som de kaller et produksjonskonsept, er det lagt inn en type KERS, en aks-hjelp som du kan hente inn i kritiske situasjoner.

En el-motor er bygget inn i bilens 8-trinns girkasse. Den gir deg 92 hk og 235 Nm ekstra når du trykker på en knott på rattet. ”Push to Pass” heter systemet, det har ikke Porschen ennå.

Dette pushet kommer i tillegg til de 376 hestene og 450 Nm som den kompressormatede V6-motoren gir. Det hele resulterer i ganske gode prestasjoner. 4,3 sekunder til 100, og nærmere 300 km/t i toppfart. Da begynner vi å komme inn i Carrera S-land.

Det låter også troverdig når Jaguar snakker om et utslipp på 165 g/km, så selv om bilen kan kjøre 50 km bare på elmotoren, ser det ikke ut som om Jaguar har misbrukt den egenskapen i kjøresyklusen.

Saften til elmotoren kommer forresten fra en 1,6 kWh sterk batteripakke som befinner seg bak baksetene.

Det er masse aluminium i chassiset, men noen melding om hvor mye det hele veier, har vi ikke fått. Derimot er det nok sannsynlig at det også er plass til en V8-motor foran – det er lite sannsynlig at ikke Jaguar holder en slik opsjon åpen.

Men, til slutt – hva skal vi si om designen? Er den ny nok? Dramatisk nok? Inntil jeg får se den på standen i Frankfurt skal jeg nøye meg med å si at den er pen nok, en opplagt Jaguar, men jeg hadde vel håpet at Ian Callum hadde kommet opp med noe som var litt nyere. 

Hør hva designsjef Ian Callum sier om sin nye baby:

Se offisiell teaser fra Jaguar:

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: