[]
[] [firmabil.no] []

Fisker fisker


Jon Winding-Sørensen



Sorry – men blødmen var alt for opplagt. Han fisker nemlig etter (Frankfurt-)oppmerksomhet.

Jeg tror ikke du behøver betale et PR-byrå mange penger for å få råd om oppmerksomhet rundt en konseptbil-lansering.

”Slepp en teaser eller to en ukes tid før. Følg på med enda noen bilder og kanskje noen detaljer et par dager senere. Sitt så og håp at det vil være mange der når du endelig drar lakenet av”.

Fisker har selvfølgelig også denne oppskriften på plass. Henrik Fisker selv er jo ikke ukjent med prosedyren, han var selv sentrum for slikt i mange år, da han var designer hos BMW og senere designsjef hos Aston Martin.

Som du kanskje allerede har lest i siste utgave av BIL – der du også kan lese alt om hvordan det er å kjøre en Fisker Karma – fortalte redaktør Pettersen at Fisker skulle komme med noe nytt i Frankfurt.

LES: Vår prøvekjøring av Fisker Karma

Det bekrefter California-dansken selv nå, ved å sende ut den første antydningen av hvordan bilen kommer til å se ut.

Og dermed kan vi slutte å tenke på en mindre bil, med den samme tekniske oppskriften, og slå fast at i første omgang er det noe som ser ut som en stasjonsvognutgave av Karma. Egentlig en ganske logisk løsning der minimale ekstra investeringer medfører et 50 prosent bredere modelltilbud.

Vi får også beskjed om at navnet skal være Surf – og hvor smart er det? Vi har både hatt Ford Explorer, Fiat Puntoer og – ikke minst – en Toyota HiLux som har hatt ekstrabetegnelsen Surf. Men jeg går ut fra at navnet kommer av at det er enkelt å frakte med seg et brett i den nye modellen

Samtidig kommer det også beskjed om at nå har Fisker tegnet en ganske stor avtale med BMW. Derfra skal han kjøpe de firesylindrede turbomatede forbrenningsmotorene som skal inn som range extenders i Nina.

Project Nina er navnet på den kommende familiebilen som skal produseres i imponerende stort volum, ved en tidligere GM-fabrikk i Delaware som har stått tom en stund.

Fra 2012 skal det begynne å knirke i samlebåndene der igjen. Og det må være ganske stor optimisme forbundet med dette prosjektet, for BMW-avtalen forteller om 100.000 motorer per år når produksjonen er på topp.

At BMW ble valgt denne gangen (i Karma sitter det en GM-firer) er kanskje ikke så overraskende. Fisker er en gammel BMW-mann og han har nettopp opprettet en filial av konstruksjons- og design-avdelingen sin i – nettopp – München.

Men mens vi venter på Nina er Karma i ferd med å komme i skikkelig produksjon hos Valmet i Finland, og Autozentrum Sport, som i dag importerer en ganske høyprofil tysk sportsvogn der også hybrid er et tema, skal være den norske representanten.

Foreløpig er det ikke et ord om når Surf skal i produksjon, men vi vet mer om det også, om noen ganske få dager.

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: