Mercedes feirer 125 år med konsept
F 125 heter årets konseptbil fra Mercedes. Det er nok en grunn til at de har endret tellingen – de siste het F 600, F 700 og F 800. Med den nye konseptbilen sin forteller Mercedes i hvert fall noe konkret: nemlig hvor langt de er kommet med hydrogen- og brenselcelle-utviklingen sin. For denne måkevinge-coupeen i CL-størrelse skal drives av hydrogen. 7,5 kg. oppbevares i tanker, plassbesparende anbrakt i midttunnelen. SE: Mercedes F600 Derfra leveres energibæreren til en nyutviklet brenselcelle som ligger foran, der motoren vanligvis befinner seg. Videre leveres det strøm til en pakke lithium-svovel som befinner seg bak rygglenene og som rommer 10 kWh, og til en motor i hvert hjul på til sammen 170 kW – som kan boostes opp til 230 kW når nøden krever sitt. SE: Mercedes F700 Dreiemomentet fra null er på hele 3440 Nm. Med denne hydrogenlasten kommer man 1000 km, forteller Mercedes. Batteriene alene holder til 50 km. De kan forøvrig også lades via induksjon. 4,9 sekunder til 100 blir vi lovet med disse spesifikasjonene og en vekt på ca. 1700 kg (ikke gæærnt for noe såpass omfattende). Toppfarten er på rundt 220 km/t, og dersom man regner om forbruket til fossilt, snakker vi noe som tilsvarer 2,7 liter/100 km. SE: Mercedes F800 Inngangsportalene gir grei adgang, ser det ut for – for alle fire. Med hele 333 cm i akselavstand blir det selvfølgelig mer enn adekvat benplass også. Og selvfølgelig er den innvendig spekket med et Cloud-basert infotainment miljø – men fremdeles er mesteparten av hardwaren fast installert. Er det ikke snart på tide at man bare setter av plass til pad’er slik at man alltid kan oppgradere med det ferskeste? Hvem ønsker egentlig en 15 år gammel Sat-nav i en 15 år gammel bil? Det hadde vært bedre med en plass til en smarttelefon der, så hadde systemet vært forholdsvis moderne, også etter 15 år! Mercedes er ganske konservative når det kommer til interiør-materialer også. I disse dager skal nemlig alle dukke opp med noen originale materialer. Mercedes har ikke strukket det lenger enn til silke som de for eksempel hadde i den japanske Keiser-bilen fra 1920-årene. Det er i designavdelingen det virkelig nye dukker opp. Mercedes-fronten er snart morfet helt bort, i stedet dukker det opp noe som ser ut som pornomunnen på en som har strammet fleisen for mye. De slisseformede LED-lyktene gjør ansiktsuttrykket ekstra slemt. Men det kupeformede takpartiet, lekent med brutte sideflater, og en ganske muskuløs hekk, synes jeg tar seg bra ut. En uttrekkbar skuff som gir nesten 500 liter bagasjeplass var smart. Du var ikke i tvil om hva verken F700 eller F 800 var. De bar begge stolte av en umiskjennelig Mercedes-front. Når Daimler (med Benz) nå kaller opp sin nyeste utstillingsmodell etter sitt 125 års jubileum, og samtidig utstyrer den med DNA-tegn som tyder på at den kommer fra et helt annet sted og en helt annen slekt, må de jo mene noe med det. For eksempel at vi kan vente store endringer i produksjonsbilenes frontale presentasjoner i tiden fremover. Jeg er ikke sikker på at du gleder deg. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |