Fords globale sprintlag
At Ford skulle vise sitt Fiesta ST-konsept i Frankfurt var kjent. I dag dro de lakenet også av Focus ST. Frankfurt er i dag arena for avdukingen av det som Ford kaller ”den første globale høyytelsesbil”. Det handler om Focus ST som vises både som 5-dørs kombikupé og stasjonsvogn, og som skal selges i 40 land. Motoren er en 2,0-liter EcoBoost med 250 hk og 360 Nm dreiemoment, kombinert med en spesialtilpasset 6-trinns manuell girkasse. Denne sørger for å gi ST-utgaven en toppfart på 248 km/t. Null til hundre går unna på 6,5 sekunder. Ikke overraskende er CO2-utslipp og drivstofforbruk redusert med mer enn 20 prosent i forhold til forrige generasjon europeiske Focus ST. Fiesta ST Concept Fiesta ST Concept har en 1,6-liters EcoBoost-motor som gir 180 hk og 240 Nm dreiemoment. Det er nok til å oppnå 0-100 km/t på under 7 sekunder og toppfart på 220 km/t. CO2-utslippet ligger i underkant av 140 g/km. Også småmotorer Ford lanserer to versjoner av motoren i Focus tidlig i 2012, med 100 og 120 hk og henholdsvis 5- og 6-trinns manuell girkasse. Disse motorene har turbolading, direkte drivstoffinnsprøytning og en rekke andre moderne teknologier som gjør at de kan erstatte større motorer uten tap av ytelser, kombinert med lavere drivstofforbruk. LES OM: Fords nye designspråk Denne lille EcoBoost-motoren er utviklet ved Fords Dunton Technical Centre i Storbritannia og er utstyrt med en ny kompakt høyytelsesturbo. Med en hastighet på nesten 250.000 o/min gir den effekt så og si uten forsinkelse og bidrar til et dreiemoment på 170 Nm mellom 1300 og 4500 o/min i varianten med 120 hk.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |