[]
[] [firmabil.no] []

Hyundai med ny generasjon i30


Trygve Bæra



En ny utgave av kompaktbilen Hyundai i30 er lansert på Frankfurt-utstillingen. Bilen er designet i Europa, for Europa, som det heter.

Bare fire og et halvt år etter at første generasjon Hyundai i30 hadde sin publikumspremiere i Genéve våren 2007, er det nå klart for neste kapittel.

Det er Hyundais tekniske senter i Rüsselsheim som står bak utviklingen av nykommeren som kommer på markedet som femdørs kombikupé i løpet av første kvartal neste år. Produksjonen skjer ved Hyundais fabrikk i Tsjekkia.

Det er all grunn til å anta at Hyundai i30 og Kia Ceed vil fortsette som tvillinger slik som i dag. Ceed skal også komme i ny utgave i løpet av 2012, og den vil nok være basert på de samme spesifikasjoner som den nye i30.

Flytende skulptur
Linjene på den nye generasjon i30 bærer naturlig nok preg av bilprodusentens formspråk kalt ”fluidic sculpture”, som ble introdusert på konseptmodellen ix-onic i Genève våren 2009, og hvor det ferskeste eksempelet er Hyundai i40 som ble lansert tidligere i år.

Akselavstanden er beholdt uforandret på 265 cm, mens utvendig lengde er strukket med 2 cm. Med et volum på 378 liter er bagasjerommet 38 liter større enn på forgjengeren.

Bredt motorprogram
Motorutvalget omfatter tre bensin- og tre dieselmotorer med ytelser fra 90 til 135 hester. Dieselavdelingen toppes av en 1,6-liter med 128 hk, men vi antar at de to dieselmotorene med 1,4-liters volum og 90 hk samt 1,6-liter med 110 hk vil bli de mest populære her hjemme.

De tre bensinmotorene har ytelser på 100, 120 og 135 hk. Førstnevnte med motorvolum på 1,4 liter, mens de to største begge er basert på 1,6 liter. Hyundai forventer en splitt på 50/50 mellom diesel og bensin på europeisk basis.

I såkalte Blue Drive-utgave, med blant annet start/stopp-system og dekk med lav rullemotstand, viser dieselmotoren med 128 hester et CO2-utslipp på meget respektable 100 g/km.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: