[]
[] [firmabil.no] []

Mer diesel-hybrid fra Peugeot


Trygve Bæra



Basert på samme tekniske løsning som 3008 HYbrid4, men med mer særpreget utseende, er Peugeot 508 RXH klar for kundene i løpet av våren neste år.

Peugeot benytter Frankfurt-utstillingen til å vise sin nye 508 RXH for publikum, men den er ikke klar for markedet før våren 2012.

Det betyr at den vil kunne dra nytte av de første erfaringer med Peugeot 3008 HYbrid4, en bil vi skal stifte bekjentskap med på franske veier om knapt to uker.

LES OM: Peugeot 3008 HYbrid4

Dieselmotor
I motsetning til de fleste andre bilprodusenter som har lansert hybridløsninger de seneste årene, satser Peugeot på dieselmotor, ikke bensinmotor, i kombinasjon med elmotor.

Samlet ytelse er 200 hk, hvor HDi-motoren, med 2,0-liters volum og 163 hk ytelse, bidrar med det meste. CO2-utslippet ved blandet kjøring begrenser seg til 109 g/km. Det tilsvarer et forbruk på 0,42 liter/mil.

Firehjulsdrift
Over kortere avstander kan bilens kjøres i helelektrisk modus (ZEV). Som X’en i modellbetegnelsen antyder, har bilen også firehjulsdrift. Sjåføren har dermed valgmuligheter mellom fire driftsformer: ZEV, 4WD, Sport og Auto.

Bilens utseende kjennetegnes av de markerte LED-kjørelysene under hovedfrontlyktene, på hver side av den nedre grillen. Sammenlignet med den vanlige 508 er sporvidden på nykommeren økt med 4 cm samtidig som den også har noen centimeter høyere bakkeklaring.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: