Overraskelser – X 2!
Selvfølgelig skulle jeg tenkt at det ville stå et Defender-konsept i Frankfurt. Men to! Der hadde fabrikken virkelig klart å holde på hemmeligheten. Vi har tidligere sett et par bilder av Defender-avløseren, som man regner med skal komme om tre-fire år. Og den så bra ut den, der den sto, sølv med hvitt tak og tre dører, slik vi hadde ant fra de få og ganske dårlige bildene Land Rover sendte ut forrige uke. Men adskillig mer dramatisk var den i det andre hjørnet, skikkelig oransje, og omtrent så åpen som det går å få en slik bil til å bli. DC100 heter den nye serien, DC100 Sport heter den åpne gule, som blant annet skal vise hvor fleksibel den nye plattformen er. Akkurat hvor fleksibel, aner jeg ikke, for siden jeg ble utstyrt med solide mengder presseunderlag hadde jeg ikke vett på å legge meg under bilen. Så viser det seg at det er et par ting det ikke står noe om der. For eksempel om det er selvbærende eller separat chassis. Jeg skal legge meg under og se etter neste gang jeg går forbi, eller kanskje til og med spørre noen, men foreløpig aner jeg ikke noe. Det snakkes imidlertid mye om plattform, med masse gjenbrukt aluminium, så kanskje vi skal gjette på selvbærende? Vi vet i hvert fall at det er snakk om fire sylindre og to liter, bensin eller diesel, med hybrid og plugg-inn opsjoner. Det er snakk om permanent firehjulsdrift, men ikke mer permanent enn at bakhjulene (bakakselen står det faktisk, stiv? Og jommen står det ikke foraksel et annet sted) kobles ut når det ikke er nødvendig med 4x4 for å spare drivstoff. 8-trinns automat vet vi også vil komme. Litt inn i imorra-land kommer vi når vi hører om for eksempel et kamera som skanner terrenget for å sjekke ut eventuelle problemer, samtidig som den finner veier utenom. Intelligent Terrain Mapping heter det. Det smarte er at det kan også bruke i urbane områder for å sjekke ut fotgjengere og andre lokale hindringer med mye større nøyaktighet enn noen av dagens identifikasjons-systemer. Wade Aid er et annet system der sensorer måler vanndybden når du skal krysse en elv eller et annet aqua-hinder. Det stopper deg ikke i å være dum, men det gir det muligheter til å fatte ekspedisjonsbeslutninger basert på ganske solid underlag. Og ved å trykke på en knott kan du plutselig få piggdekk til å vokse frem på innsiden, og litt over, de dekkene du kjører med hele tiden, men som plutselig ikke klarte de siste hindringene. Mange andre finesser også, et nytt dreiemoment-fordelingssystem, for eksempel. Men la oss bare avslutte med at Defender fremdeles skal være en kompakt bil. Akselavstand på 2547 mm og et kubikkinnhold på 4472 x 1967 x 1833 med mer. (Sporten er både vesentlig lavere og litt kortere). Den vanlige modellen får plass til 3 pluss 3 personer, men alle som jobber med disse bilene presiserer at det vi ser nå slett ikke er de endelige produksjonsmodellene. Men de ser så riktige ut, at de skal vel ikke endres mye? Artikkel fra www.firmabil.no URL: |