[]
[] [firmabil.no] []

Gjennomanalysert og kompakt CX-5


Trygve Bæra



Mazda CX-5 er den første produksjonsklare bilen som er basert på hele bredden i den såkalte Skyactive-teknologien.

Begrepet Skyactive er ikke så lett å bli klok på – for det omfatter så mye. Kort fortalt har Mazda studert og analysert hver minste komponent i bilen med siktemål å forenkle, effektivisere, forsterke og redusere vekt.

Dette inkluderer også mer effektive drivlinjer. Førstemann ut etter dette prinsippet, er altså CX-5.

Etter nyttår
Mazdas nykommer debuterer i Frankfurt nå, men er moden for markedsintroduksjon tidlig neste år. Den plasseres i båsen for såkalt kompakt crossover-SUV, og leveres med enten forhjulsdrift eller 4WD.

Med en utvendig lengde på 454 cm og en akselavstand på 270 cm, er CX-5 omtrent like stor som en Subaru Forester, noe større enn både Mitsubishi ASX og Nissan Qashqai, men noe mindre enn Volvo XC60.

Sterke motorer
En bensinmotor og to dieselmotorer står på menyen. Førstnevnte er en 2,0-liter med 165 hk, mens dieseldrikkerne yter 150 og 175 hk, begge basert på 2,2-liters volum. Motorene kan kombineres med enten 6-trinns manuell girkasse eller 6-trinns automat.

Dermed virker det som om Mazda skaffer seg samme handicap som de gjorde med CX-7, nemlig at motorprogrammet i praksis ekskluderer bilen fra å bli noen bestselger i Norge.

Lavt utslipp
Likevel skal vi ikke avsi noen endelig dom på dette området, for den minste av de to dieselmotorene – når den leveres sammen med forhjulsdrift og manuell kasse – kan vise til et så vidt gunstig forbruk som 0,45 liter/mil.

Det betyr et CO2-utslipp på 119 g/km, og innebærer i det minste at avgiften på denne varianten vil ligge på et forholdsvis moderat nivå.

I interiøret er nye, bløte materialer tatt i bruk på alle flater som ofte berøres eller betraktes, slik som instrumentpanel og dørpaneler. Baksetet er delt 40/20/40, og den midterste delen kan legges ned separat og danner da et flatt gulv inn fra bagasjerommet.

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: