Gjennomanalysert og kompakt CX-5
Mazda CX-5 er den første produksjonsklare bilen som er basert på hele bredden i den såkalte Skyactive-teknologien. Begrepet Skyactive er ikke så lett å bli klok på – for det omfatter så mye. Kort fortalt har Mazda studert og analysert hver minste komponent i bilen med siktemål å forenkle, effektivisere, forsterke og redusere vekt. Dette inkluderer også mer effektive drivlinjer. Førstemann ut etter dette prinsippet, er altså CX-5. Etter nyttår Med en utvendig lengde på 454 cm og en akselavstand på 270 cm, er CX-5 omtrent like stor som en Subaru Forester, noe større enn både Mitsubishi ASX og Nissan Qashqai, men noe mindre enn Volvo XC60. Sterke motorer Dermed virker det som om Mazda skaffer seg samme handicap som de gjorde med CX-7, nemlig at motorprogrammet i praksis ekskluderer bilen fra å bli noen bestselger i Norge. Lavt utslipp Det betyr et CO2-utslipp på 119 g/km, og innebærer i det minste at avgiften på denne varianten vil ligge på et forholdsvis moderat nivå. I interiøret er nye, bløte materialer tatt i bruk på alle flater som ofte berøres eller betraktes, slik som instrumentpanel og dørpaneler. Baksetet er delt 40/20/40, og den midterste delen kan legges ned separat og danner da et flatt gulv inn fra bagasjerommet.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |