[]
[] [firmabil.no] []

Mer raffinert Avensis


Trygve Bæra



Ny Avensis, sier Toyota i Frankfurt i disse dager. Om ikke helt ny, så er det en omfattende ansiktsløftning som Toyota har foretatt på sin bestselger.

Fronten har fått noe mer markerte linjer – mer raffinert og dynamisk, sier Toyota – i tråd med formspråket som vi nylig har sett på den nye Toyota Yaris.

LES: Vårt førsteinntrykk av ny Yaris

Dette inkluderer nye proporsjoner på øvre og nedre grill, noe som særlig er synlig ved at den nedre grillen har blitt større. På sedanutgaven har også bakparten blitt modernisert.

Mer sikkerhet
Interiøret har fått et løft i materialvalg og opplevd kvalitet. Den største synlige endringen er midtkonsollen, hvor plassering og funksjon av brytere og knapper er forbedret.

En rekke elektroniske støttesystemer er på plass, enten som standard- eller ekstrautstyr. E

t avansert PCS-system (Pre-Crash Safety) benytter en radarsensor for å overvåke veien foran bilen. Potensielle farer oppdages, og systemet bistår sjåføren med å redusere risikoen for kollisjon.

Adaptiv cruise control er på plass. Dette systemet opprettholder automatisk valgt avstand til bilen foran. Her finner vi også filskiftevarsling samt system for aktiv korrigering av kursen hvis bilen beveger seg ut over midt- eller kantlinjer.

Oppgradert dieselmotor
I maskinavdelingen er det spesielt D-4D-motoren med 2,0-liters volum og 124 hk som har fått en skikkelig oppgradering.

Med ny turbolader, modifisert forbrenningskammer og bedre motorstyring er CO2-utslippet kuttet med omtrent 15 prosent, nærmere bestemt fra 139 til 119 g/km. Ikke bli overrasket om dette får markert betydning for prisen.

Ytterligere to motorer står på menyen, en 1,8-liters bensinmotor med 145 hk og en 2,2-liters D-4D med 148 hk.

Sekstrinns manuell girkasse er standard på alle motorer, men 2,2-literene kan kombineres med 6-trinns automat som alternativ. Dessuten finnes Multidrive S, Toyotas CVT-kasse, som alternativ på de to minste motorene.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: