Fra seks til fire hos BMW
”BMW skal ha normalt pustende motorer med stort slagvolum”, sa herrene i München for få år siden. Nå er det Twin Turbo som gjelder, og flere rekkeseksere forsvinner. Heretter må du opp i 530 for å få en rekkesekser, enten du velger bensin- eller dieselmotor. Det blir nok vanskelig å svelge for innbarka BMW-entusiaster som sverger til de anerkjente rekkesekserne. Ut går 523i og 528i med 3-liters rekkeseksere, og inn kommer den firesylindrede toliteren, 528i. Riktignok er effekten noe lavere i nye 528i enn i den utgående, men maks dreiemoment er økt med 40 Nm. Dessuten er momentet til stede i hele området mellom 1250 og 4800 omdreininger. I ytelser betyr det at nye 528i akselererer til 100 på 6,4 sekunder, ned fra 6,9 i den utgående modellen. Toppfarten er 3 km/t lavere, men snittforbruket synker fra 0,80 til 0,71 liter på mila. Lavere utslipp betyr normalt mindre avgift, men siden BMW samtidig øker effekten, straffes de av det norske avgiftssystemet som vektlegger hestekrefter i tillegg til CO2-utslipp. Du sparer imidlertid nesten 100.000 kroner sammenlignet med en ny 530i som har høyere effekt men dårligere ytelser (se tabell nedenfor). Men den har altså fortsatt en rekkesekser. På dieselfronten er det 525d som fornyes, og også her går BMW fra 3-liters sekser til 2-liters firer. Effekten skrus opp med 14 hk, dreiemomentet er det samme og prisen holdes på tilsvarende nivå som utgående modell. Men vil de firesylindrede motorene gi den samme premium-følelsen som de sekssylindrede? Vi lover å få sjekket ut dette så snart vi får lagt våre hender på de første bilene som kommer til Norge. Som du ser av tabellen må du bla opp mye ekstra hvis du insisterer på sekssylindret motor.
Prisene gjelder for biler med manuell girkasse. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |