[]
[] [firmabil.no] []

Fra seks til fire hos BMW


Terje Ringen



”BMW skal ha normalt pustende motorer med stort slagvolum”, sa herrene i München for få år siden. Nå er det Twin Turbo som gjelder, og flere rekkeseksere forsvinner.

Heretter må du opp i 530 for å få en rekkesekser, enten du velger bensin- eller dieselmotor. Det blir nok vanskelig å svelge for innbarka BMW-entusiaster som sverger til de anerkjente rekkesekserne.

Ut går 523i og 528i med 3-liters rekkeseksere, og inn kommer den firesylindrede toliteren, 528i.

Riktignok er effekten noe lavere i nye 528i enn i den utgående, men maks dreiemoment er økt med 40 Nm. Dessuten er momentet til stede i hele området mellom 1250 og 4800 omdreininger.

I ytelser betyr det at nye 528i akselererer til 100 på 6,4 sekunder, ned fra 6,9 i den utgående modellen. Toppfarten er 3 km/t lavere, men snittforbruket synker fra 0,80 til 0,71 liter på mila.

Lavere utslipp betyr normalt mindre avgift, men siden BMW samtidig øker effekten, straffes de av det norske avgiftssystemet som vektlegger hestekrefter i tillegg til CO2-utslipp.

Du sparer imidlertid nesten 100.000 kroner sammenlignet med en ny 530i som har høyere effekt men dårligere ytelser (se tabell nedenfor). Men den har altså fortsatt en rekkesekser.

På dieselfronten er det 525d som fornyes, og også her går BMW fra 3-liters sekser til 2-liters firer. Effekten skrus opp med 14 hk, dreiemomentet er det samme og prisen holdes på tilsvarende nivå som utgående modell.

Men vil de firesylindrede motorene gi den samme premium-følelsen som de sekssylindrede? Vi lover å få sjekket ut dette så snart vi får lagt våre hender på de første bilene som kommer til Norge.

Som du ser av tabellen må du bla opp mye ekstra hvis du insisterer på sekssylindret motor.

BMW 5-serie Touring (bensin)

Tekst/Modell

523i (utg.)

528i (utg.)

528i ny

530i

Sylinder ant/vol

6/2996

6/2996

4/1997

6/2996

Effekt

204 hk

258 hk

245 hk

272 hk

v/omdr.

6100

6600

5000-6500

6100

Dreiemoment

270 Nm

310 Nm

350 Nm

310 Nm

v/omdr.

1500-4250

2600-5000

1250-4800

1600-4250

Effekt pr liter

68,1 hk

86,1 hk

122,5 hk

90,8

Aks. 0-100

8,2 sek.

6,9 sek.

6,4 sek.

6,7 sek.

80-120 km/t

9,1 sek.

7,3 sek.

6,7 sek.

7,3 sek.

Toppfart

231 km/t

247 km/t

244 km/t

250 km/t

Snittforbruk

0,79

0,80

0,71

0,79

CO2 g/km

185

188

169

183

Pris

Kr 639.400

Kr 780.900

Kr 715.300

Kr 807.000

Herav avg.

-

-

Kr 357.384

Kr 435.574

 

BMW 5-serie Touring (diesel)

Tekst/Modell

525d (utg.)

525d ny

530d

Sylinder ant/vol

6/2993

4/1995

6/2993

Effekt (hk)

204

218

258

v/omdr.

4000

4400

4000

Dreiemoment

450

450

540

v/omdr.

1750-2500

1500-2500

1500-3000

Effekt pr liter

68,2 hk

109,0 hk

86,3 hk

Aks. 0-100

7,3 sek.

7,2 sek.

6,2 sek.

80-120 km/t

6,5 sek.

6,1 sek.

5,2 sek.

Toppfart

232 km/t

236 km/t

247 km/t

Forbruk

0,63

0,53

0,59

CO2

164

138

155

Pris

Kr 647.500

Kr 656.400

Kr 790.000

Herav avg.

-

Kr 287.791

Kr 390.346

 Prisene gjelder for biler med manuell girkasse.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: