[]
[] [firmabil.no] []

Fords nye racerbil


Jon Winding-Sørensen



Det er ikke ofte en enseters racerbil, av den typen som nesten selges over disk, debuterer på en bilutstilling som IAA. Men Ford dukket opp med en ny Formel Ford.

Jeg vet altfor lite om Formel Ford. Det eneste jeg virkelig vet er at det er en racingformel støttet av Ford, og med mye Ford i drivverket. Og jeg vet at dette i mer enn 40 år har vært startplanken for en rekke kjørere som deretter har rattet seg opp her i verden. 

Jeg vet også at bilene har sett ganske spindelvevske ut. Med smale hjul langt ute, hengende i et fantastisk arrangement av bærearmer formet av rør som ser ut som en Masteroppgave i kunstsveising. Og at de har sett forskjellige ut, fordi både chassis og karosseri har vært bygget av forskjellige leverandører.

Og her må jeg melde mitt første pass. For jeg aner ikke hvem som er chassis-byggeren for denne blå og hvite 2012-modellen Ford har plassert blant alle sine mange andre nyheter i Frankfurt.

Men jeg vet at den er designet, innenfor de trange regelrammene som finnes, av Fords egne designere, og jeg ser at de har fått til litt morsomme detaljer som gjør denne litt annerledes.

Designerne har vært flinke til å bruke kanter og ganske rette vinkler, se på de store luftinntakene på sidene, for eksempel. Og hjulene er jo med på å gi den et helt eget preg. Faktisk snakker Ford om Kinetisk Design her også.

Men ellers er poenget at disse bilene må bygges etter en helt annen oppskrift nå som FIAs nye sikkerhetsregelverk trer i kraft neste år.

Så her har vi et rørgitter-chassis som er utstyrt med kollisjons-strukturer av karbonfiber foran og bak, sidebeskyttelsesplater og et nytt system som holder hodet på plass ved kraftig G-påvirkning, sammen med FIA-spesifisert utagbart sete.

Mekanisk snakker vi om en 1,6-liters turbomatet EcoBoost motor på ca. 165 hk og 220 Nm som samarbeider med en 6-trinns klikk-klakk kasse.

Mike Norton, som er Fords Motorsport-sjef, synes selvfølgelig at det er stas at selv i sitt 44. år er Formula Ford svært populært blant unge førere.

Og etterhånden har populariteten spredt seg over hele verden. Han ser slett ikke bort fra at vi skal få nye Formel 1-førere fra denne divisjonen, og han er veldig klar på at han regner med at Formelen skal klare å fylle femti år uten å miste formen.

Kanskje jeg skulle begynne å følge med igjen. Selv om jeg ikke har sjangs til å få hekken min nedi den tuben, ser det hele vanvittig morsomt ut.

Ikke minst falt jeg for fem-punkts beltet der hvert belte har en egen farge. Jeg har hatt problemer med slike seler før, nå kan man kanskje feste dem etter en fargemanual?


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: