[]
[] [firmabil.no] []

Sterkere og snillere Antara


Trygve Bæra
Tekst og foto



NETTKJØRT: Det er i maskinavdelingen det har skjedd mest under ansiktsløftningen av Opel Antara. Flere hester og lavere forbruk, med andre ord.

Fem år etter at Opel Antara så dagens lys, er tiden moden for en oppfriskning. Antara er en SUV som den norske importøren bare tar inn med firehjulsdrift, men på enkelte markeder leveres den også med ren forhjulsdrift.

Antara er halvsøster av Chevrolet Captiva, og begge modellene produseres i Sør-Korea.

Nye pennestrøk på fronten har gitt større og bredere grill, og nye lykter er obligatorisk ved en ansiktsløftning. Hjuloppheng og forstilling er modifisert slik at oppsettet bærer preg av mer komfort. Dette har også gitt seg utslag i lavere støy.

Snillere motorer
Motorprogrammet er oppgradert over hele linjen – alle fire motorene har fått mer krefter samtidig som de har blitt mindre tørste.

Den minste bensinmotoren, med 2,4-liters volum, hadde tidligere 140 hk og et CO2-utslipp på 229 g/km. Nå er det 167 hk og 219 g/km som gjelder.

Den største bensinmotoren, en V-sekser med 3,0-liters volum, byr på hele 258 hk og har et utslipp på 255 g/km. Tidligere var nøkkeltallene 3,2 liter, 227 hk og 278 g/km.

Dieselavdelingen består også av to alternativer, begge med 2,2-liters volum. Minstemann hadde tidligere 2,0 liters volum, manuell girkasse, en ytelse på 127 hk og et utslipp på 200 g/km. Nå er dette endret til 163 hk og 205 g/km – med automatkasse.

I riktig retning
Den sterkeste dieselmotoren, som tidligere kunne vise til 150 hk og et utslipp på 238 g/km, byr nå på 184 hk samtidig som CO2-utslippet er nede på 205 g/km. Det går altså så absolutt i riktig retning, selv om det ikke akkurat er snakk om noen miljøbil.

Vi har her kjørt den varianten som er bestselgeren her hjemme, den minste av dieselmotorene – i den grad vi kan snakke om volumsalg av en bilmodell som ble solgt i et antall av 16 stykker i 2010. Det plasserte den på 183. plass på registreringsstatistikken hos Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Chevrolet Captiva sto ikke på plakaten i Norge i fjor, men i 2009 solgte den faktisk vel så bra som Antara, nemlig 108 Captiva mot 51 Antara.

Ikke av de største
Antara ser ut som en stor bil, men hvis det er bagasjeromsvolum du prioriterer, er det flere andre bilmodeller du bør ta en kikk på. Rommet under gardinen begrenser seg til 370 liter, nøyaktig det samme som i Astra kombikupé.

Slår du ned bakseteryggen og laster til taket, blir bildet et annet. Da har du nærmere en og en halv kubikkmeter til disposisjon.

Den største posten på listen over ekstrautstyr er Cosmo Pluss-pakke som omfatter blant annet bi-xenon hovedlys, dekktrykksovervåking, 19-tommers alufelger og høytrykksspyler for hovedlys.

 

FAKTA Opel Antara 2.2 CDTi aut. Cosmo

Motor:

4-syl. diesel, 2231 ccm

Effekt:

120 kW (163 hk) v/3800 o/min.
350 Nm v/2000 o/min.

Mål:

460 x 185 x 176 cm (L/B/H)

Akselavstand:

270,5 cm

Bagasjevolum:

370-1420 liter

Egenvekt m/fører:

1936 kg

Aks. 0-100 km/t:

12,0 sek.

Toppfart:

182 km/t

Snittforbruk:

0,78 l/mil

CO2-utslipp:

205 g/km

Pris fra:

kr 489.000

Pris som prøvekjørt:

kr 514.100

 

Konkurrenter: Kia Sorento, Mitsubishi Outlander, Nissan X-Trail, Subaru Forester.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: