[]
[] [firmabil.no] []

Først ut med diesel-hybrid


Trygve Bæra
Tekst og foto



FØRSTEINNTRYKK: Peugeot 3008 HYbrid4 er førstemann ut med konsernets nye diesel-hybrid-teknologi. Dieselmotoren driver forhjulene, mens elmotoren tar seg av bakhjulene.

Selv om vi har kjørt Peugeot 3008 HYbrid4 allerede nå, er den ikke klar hos norske forhandlere før en gang på vårparten. At produsenten kaller den en ”crossover” er forståelig. Den er litt flerbruksbil, litt stasjonsvogn og litt SUV.

Sistnevnte er det bare karosseriformen som så langt har gitt et inntrykk av, men nå som den får 4WD med ”på kjøpet” som en følge av hybridsystemet, kan 3008 også kalles SUV. Da er det på sin plass å nevne at bakkeklaringen er drøyt 16 cm.

Fire valg
Ved hjelp av et lite styrehjul i nærheten av girspaken velger du hvilken modus du vil kjøre i. Auto-modus er det naturlige valg hvis du vil la elektronikken styre hele systemet, slik at dieselmotoren og elektromotoren aktiveres på mest mulig optimal måte ut fra kjøreforholdene.

Normalt er det i Auto-modus du vil oppnå det laveste forbruket, og dermed også det laveste CO2-utslippet. Systemet styrer i hvilken grad en eller begge motorer skal være i inngrep, med andre ord om bilen i øyeblikket skal være forhjuls-, bakhjuls eller firehjulsdrevet.

ZEV-modus
Denne forkortelsen skjuler begrepet Zero Emission Vehicle, og forutsetter at batteriene er ladet til minst 50 prosent.

Det er mulig å kjøre i helelektrisk modus i inntil 4 kilometer om gangen og i hastigheter opptil 70 km/t. Her handler det med andre ord om en bybil-deluxe, fri for utslipp og motorstøy.

Ut fra et miljøsynspunkt er det en spesiell detalj at bilen er snillest når den er bakhjulsdrevet, ved at elektromotoren driver bakhjulene. Når batterikapasiteten ikke lenger er tilstrekkelig, starter dieselmotoren samtidig som driftsformen automatisk skifter til Auto.

Det maksimale skyvet oppnås naturlig nok når begge motorene er i inngrep, det vil si at bilen har drift på alle fire hjul.

Ved lave hastigheter kan inntil 40 prosent av momentet gå til bakhjulene. Selv med flate batterier er 4WD-funksjonen tilgjengelig takket være en kraft på 8 kW som overføres fra dieselmotoren til generatoren/starteren ved behov.

Sport-modus
Under mer dynamisk kjøring er det Sport-modus som er den riktige driftsformen. Her skjer girskiftene raskere ved høyere turtall enn hva som er tilfelle i Auto-modus.

Systemet henter ut maksimal ytelse, samtidig som samvirkningen mellom de to motorene sørger for best mulig stabilitet og optimale kjøreegenskaper.

Peugeot 3008 HYbrid4 er altså førstemann ut med den nye diesel-hybrid-teknologien, men to andre bilmodeller fra PSA-konsernet vil være klare til å slippes ut på markedet omtrent samtidig, nemlig Citroën DS5 og Peugeot 508 RXH.

LES OGSÅ: Mer diesel-hybrid fra Peugeot

Det meste av produksjonen skjer i Sochaux, mens hybrid-bakakselen kommer fra PSA-fabrikken i Mulhouse.

Hybridløsningen stjeler noe av bagasjevolumet. Det er redusert fra 432 liter i utgangspunktet til 377 liter nå. Som på den vanlige 3008 er bakluka todelt, slik at nedre del fungerer som en sittebenk eller en innlastingsrampe. Den tåler å belastes med 200 kg.

Storbilfølelse
Førermiljøet gir et inntrykk av å tilhøre en større bil, noe som understrekes av en gedigen midtkonsoll. Her sitter du høyt, men det tar litt tid å finne en optimal sittestilling.

Oversikten er god forover, men en ekstremt bred C-stolpe reduserer sikten på skrå bakover ved rygging. Det er derfor fornuftig at ryggesensor hører med til standardutstyret. Det gjør også cruise control, kjørecomputer, regnsensor og lyktespylere.

På forsommeren
Bilen er som nevnt ikke på plass hos norske forhandlere før på vårparten. Prisen blir ikke klar før nærmere lanseringstidspunktet, men vi antar at den vil ligge i nærheten av 400.000 kroner.

Vi har grunn til å tro at Peugeot Norge regner med å selge mellom 200 og 300 biler i 2012. Dette tallet avhenger i stor grad av hvor mange biler fabrikken kan levere til Norge.

FAKTA Peugeot 3008 HYbrid4

Motor:

4-syl. diesel, 1997 ccm

Effekt:

120 kW (163 hk) v/3850 o/min.
300 Nm v/1750 o/min.

Elmotor:

27 kW

Samlet effekt:

200 hk

Mål:

437 x 184 x 164 cm (L/B/H)

Akselavstand:

261,3 cm

Bagasjevolum:

377 liter

Egenvekt m/fører:

1660 kg

Aks. 0-100 km/t:

8,5 sek.

Toppfart:

191 km/t

Snittforbruk:

0,38 l/mil

CO2-utslipp:

99 g/km

Pris fra:

Ikke klar

Lansering i Norge:

Våren 2012

Konkurrenter: Så langt ingen direkte konkurrenter.

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: