[]
[] [firmabil.no] []

Elektrisk Toyota-rekord på Ringen


Jon Winding-Sørensen



Et morsomt eksempel på at den høyre munnen ikke vet hva den venstre sier. Dagen etter at Toyota setter ny rekord på Ringen med en elbil forteller Toyotas Tysklands-sjef at Elbil er tøv.

Toyota Motorsport GmbH lever i beste velgående, på tross av at Formel 1 er droppet, og på tross av ganske lav profil på andre sportsscener.

Men det skjer såpass mye der allikevel at jeg godt kan se for meg at plutselig en dag er de på plass i en eller annen gren – og mener virkelig alvor.

Selvfølgelig tilgir vi Toyota Motorsport (TMG) for å ha tatt en snarvei når målet var såpass morsomt. De hentet inn et Radical-chassis som de fikk e-Wolf til å endre for det nye formålet. (Og la oss nok en gang bevise at på BilNorge har du lest det meste før: her kan du finne litt om e-Wolf.)

Men drivlinjen mekket de stort sett selv, ved hjelp av komponentleverandører utenfra. Og hvorfor de gjorde det kan man selvfølgelig spørre om.

”Vi ønsker å lære litt mer om elektriske drivlinjer i ekstreme situasjoner,” sa Pascal Vasselon, TMGs tekniske sjef – uten akkurat å forklare hvorfor, og når, Toyota er blitt så interessert i ekstreme, rent elektriske drivlinjer.

Men så føyde han til på en måte som gjør at plutselig likte jeg Toyota veldig godt igjen: ”…og selvfølgelig ønsket vi også å sette en ny banerekord…”

Det alene burde være grunn god nok.

Og det skjedde uten problemer. Med 7 minutter og 47.794 forsvant Peugeots EX1 fra rekordlisten – og det så det dundret.

Mer enn ett minutt og ti sekunder ble rekorden fra april slått med. (les om den bilen her) At den mytiske 8-minutters barrieren også ble brutt, var selvfølgelig ekstra gøy.

Jochen Krumbach, som veldig gjerne kjører M3 på 24-timers løp her og der, satt bak rattet og brukte vanlige landeveisdekk. De to elmotorene trekker med 800 Nm, og bilen hadde en toppfart på 280 km/t.

Nå sier TMG at de skal begynne å selge denne teknologien neste år. Rob Leupen, som er TMGs sjef for Business Operations, legger til at han regner med å se deres elektriske drivlinjer på baner om ganske kort tid.

Og da er det jo ganske morsomt når Ulrich Selzer, han er sjef for Toyota i Tyskland (og hvor er det Nürburgring ligger, og hvor er det TMG befinner seg?) forteller en stor samling Toyota-forhandlere og journalister i München at:

”Etter all denne hypen rund elbiler har kundene endelig oppdaget i år at dette er biler til alt for høye priser som det slett ikke går an å få kjøpt. Hybrid-driften, som Toyota har tilbudt i 14 år, vil i de neste to år bli enda sterkere etterspurt”.

”I det kommende tiåret vil hybrid-systemene fullstendig erstatte forbrenningsmotoren hos Toyota”, regnet han med.

Siden vi bare kan glemme elbiler kan vi vel også glemme elbil-rekorden til Toyota da? 

Jeg tror heller jeg vil glemme Selzer.

(Kanskje det kan hjelpe med en Alcaselzer (red.anm.))

SE REKORDEN PÅ VIDEO


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: