[]
[] [firmabil.no] []

Europa vedtar ladestandard


Jon Winding-Sørensen



Sammenslutningen av europeiske bilprodusenter kan fortelle at de endelig er blitt enige om en standard for billadere. Uni-plugg med andre ord. Oppsiktsvekkende!

 Det som stadig gir meg håp om at det går an å tåle EU, er for eksempel at unionen fremdeles ikke er blitt enige om pluggen-i-veggen.

Innenfor dette fellesskapet må du, dersom du skal få tilført det du trenger av strøm, ha med flere overganger, slik at du er sikker på at du kan komme inn i veggen og hente det du trenger.

Jeg har ikke tall på de gangene jeg har glemt overgangen og i stedet har demontert kontakten i veggen og rigget ledninger åpent opp mot mine kontakter og fått en skikkelig 220V-karamell, eller det som verre er.

Hvilket, som sagt, gjør at jeg fortsatt er optimist med hensyn til individualitet og et felles marked.

Men bilindustrien har altså klart å enes om en standard.

Nå har de holdt på med sine egne el-biler såpass lenge, men samtidig sett Japan-import og masse forsøk fra uavhengige europeiske produsenter, slik at de vel har forstått at det er litt vits i at kontakten i ladestasjonen og kontakten i bilen kan kommunisere.

Derfor sender nå ACEA ut en melding der det heter at den europeiske bilindustrien har vedtatt et sett av rekommadasjoner med formål å standardisere lading av elektrisk ladbare biler.

Dette felles initiativet fra bilindustrien vil gjøre det mulig å bruke en eneste pluggtype, uavhengig av bilmerke, strømleverandør eller land.

ACEA ber også om at Kommisjonen, standardiseringsmyndighetene og strømforsynerne snarest mulig begynner å benytte disse standardene, eller tar opp eventuelle uoverensstemmelser eller uklarheter til diskusjon så fort som mulig.

Det sier seg selv at en slik standard er helt nødvendig dersom elbiler skal få en større utbredelse.

Men industrien er allikevel realistisk. Når de sier ”så fort som mulig”, sier de samtidig at de regner med at den nye standarden kan være ferdig implementert i 2017.

I 2020 regner mange med at ladbare el-biler vi utgjøre minimum 2 prosent av totalmarkedet, det vil si ca. 300.000 biler.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: