Henrik Fisker: - Den perfekte stormen
Henrik Fisker har signert noen av verdens lekreste biler som Aston Martin DB9 og BMW Z8. Når han lanserer sitt eget merke er det med tro på at han har et forsprang på de store. Fisker er dansk, men etter at han forlot hjemlandet til fordel for utdannelsen hos en sveitsisk avdeling av Art Center College of Design har han ikke vært mye hjemme. Ferdig utdannet i 1989 gikk veien til BMW, Aston Martin og Ford. Han fremstår som en mann som har klokkertro på egne ideer, og som helt tydelig har vært i stand til å overbevise andre, de med pengene, om at ideene er verdt noe. En bedrift ledet av en designer må nødvendigvis få fokus på design. Han mener at bakgrunn ikke avgjør om du vil bli en leder. Henrik Fisker er da også karismatisk, men ikke på Steve Jobs-måten. Han er langt mer tilbakelent, men likevel frittalende. Noen mener han er en mester til å snakke opp prisen, selv mener han at krisetidene har gitt ham fordeler. LES VÅRT FØRSTEINNTRYKK AV FISKER KARMA - Mange mente vi var gale da vi startet Fisker Automotive og gikk rett inn i den økonomiske krisen, men vi hadde samarbeidspartnere som trodde på oss og de amerikanske myndighetene innførte incentiver som har gitt oss tilgang på lån, sier Fisker. - Jeg er overbevist om at vi traff den perfekte stormen. - Hvordan kan dere utvikle et selskap og en bil på under fire år? - Jeg kan ikke avsløre alle hemmelighetene. Men det jeg kan si, er at fordi vi hadde venturekapital på plass tidlig i prosessen, så hadde vi mulighet til å gå til de store produsentene og diskutere utvikling og produksjon. - For meg var det mulig å gå ut og sette sammen et drømmelag av folk jeg kjente fra de selskapene jeg hadde jobbet i og med. Når jeg ansatte dem kunne jeg si; - Nå skal dere gjøre det dere alltid har drømt om, gjøre ting på den beste mulige måten uten å være sperret inne av alle mulige regler. Er en ting som er typisk for Fisker, er det korte kommandolinjer. - Om den som sitter med ansvaret mener at det er den beste løsningen, så gjør vi det sånn, sier han. - Jeg får stadig eposter om avgjørelser som er tatt, og noen ganger må jeg be om å få se hvordan det er løst, for utviklingen må gå videre, uten at jeg skal godkjenne alt. - Den store forskjellen mellom oss og en stor bilfabrikk er at når de skal utvikle en ny bil kan det ta over ett år fra man fatter en beslutning om hva slags bil det skal bli, til de første skissene ligger på bordet. Det samme kan ta seks uker hos oss, det er en fordel med at jeg er både designer og sjef. - Alle bilmerker sier noe om hvem du er. Når du kjører en Fisker Karma, eller en hvilken som helst Fisker i fremtiden – betyr det at du ønsker å vise at du tar ansvar, men at du fortsatt elsker biler, sier Fisker. - Er dette drømmebilen - den du tegnet da du var 14 år? - Nei, da hadde den blitt skikkelig stygg. Selvsagt er det sånn at når du jobber hos en stor bilprodusent, er det mange hensyn som må tas. Dette er en av mine drømmebiler. Dette er slik jeg så for meg at en vakker firedørs sedan måtte være. - Hva har du lært i de selskapene du har jobbet? - I BMW lærte jeg utrolig mye. Jeg mener fortsatt at de er en av de beste bilprodusentene i verden, fordi de forstår at man må ha enorm fokus på detaljene for at det skal bli bra. - Hos Aston Martin lærte jeg mye om følelser. Ingen bryr seg om det er vanskelig å komme inn i en Aston Martin. Når jeg begynte der og spurte; «Hva er kravet for hvordan man skal komme ut og inn av bilen? Den perfekte linjen slik at ingen slår hodet når man skal ut eller inn?» - De bare så på meg og sa; «Vi har ikke noen slik linje. Om du bruker en slik linje og bilen blir stygg, da er det ingen som vil kjøpe bilen. De bryr seg ikke noe om det er lett å komme inn i bilen, de kjøper en annen bil». - Da jeg kom til Ford lærte jeg også mye, først og fremst hvordan jeg ikke skulle gjøre ting. - Jeg har tatt denne lærdommen med meg. For meg er nok Karma på mange måter alt jeg lærte hos BMW og Aston smeltet sammen. - Fisker Automotive aksepterer ingen regler utenfra, vi skriver våre egne. Se på proporsjonene til Karma. Mange spør; Hvorfor bruker dere 22-tommers hjul? Fordi vi kan, det ser bra ut, sier Fisker. - Hvorfor har dette blitt en helt egen bil, hvorfor gjorde du ikke dette mens du var hos Aston Martin? - Det var ikke sånn at jeg forlot Aston med en klar ide om å gjøre dette, den kom senere. Jeg forlot Aston Martin fordi jeg følte at jeg hadde gjort det jeg kunne gjøre hos en bilprodusent. Jeg hadde blant annet fått med en bil i en James Bond-film og jobbet med DB9 og Vantage. - Så jeg startet et selskap sammen med Bernhard Koehler der vi bygde spesialbiler for rike mennesker. Biler det bare som er unike. Det var imidlertid helt annerledes enn hva jeg var vant med. - Det viser seg blant annet at folk med mye penger også har mye tid, så de ringte meg tre ganger i uka. Hver gang de skrapet opp bilen, eller noe gikk galt så mente de at du skulle dukke opp på timen ettersom de hadde betalt så mye for bilen. Det var i 2005. - Halvannet år senere fikk vi ideen til å lage et eget bilmerke. Den kom nok da vi så denne drivlinjen som i utgangspunktet var utviklet for det amerikanske forsvaret, sier Fisker. - Hvor mye Danmark er det i bilen? - Dansk design handler om å gjøre ting enkelt og tidløst. Jeg tror det er fordi det er så dårlig vær, så vi må være mye inne. Derfor må vi designe pene møbler og interiør så vi har noe å se på. Samtidig må det ikke være så overdådig at vi blir lei av det. Det er rent og handler om proporsjoner, jeg tror du vil se at det er ting som preger Karma. - Etter å ha tegnet noen legendariske biler, hvordan designer man et helt merke? - Du kan være en god sjef om du er journalist, økonom, designer eller ingeniør. Det jeg vet er at når det kommer til design, må vi være bedre enn andre. - Ettersom jeg er både sjef og designer kan jeg velge et langt mer radikalt design for Fisker. Det er også viktig å huske at Karma er vårt ikon. Det er bilen som skal bygge merkevaren. - Ut fra denne kan vi bygge andre biler, men vi trenger dette ikonet som er vakkert og som står frem og blir lagt merke til. Jeg tror ikke at om Porsche hadde introdusert sin mestselgende bil, Cayenne uten noen historikk, hadde den blitt sett på som en stilig bil. Karma er vår 911. - Du kommer til å kjenne igjen designspråket i vårt neste prosjekt, som bærer navnet Nina, en familiebil – den kommer selvsagt ikke til å hete det, men det er prosjektnavnet. Den kommer også til å ha en radikal design, men på en annen måte. - I Frankfurt viste vi en ny variant av Karma, og neste år kommer enda en. Bare for å vise hvor raskt vi kan utviklet biler, sier Henrik Fisker. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |