I orbit med Tesla S
BilNorges utsendte ble første nordmann i verden som fikk gå om bord i romfergen Tesla Modell S. Det er lenge siden jeg har lest Hitchhikers Guide to the Galaxy, som så vidt jeg husker er en komisk science fiction reiseguide med en deprimert robot i veikanten. Men jeg fikk i alle fall en viss følelse av noe som er større enn meg selv ved å stå på samme solfylte asfaltdekke som Tesla-gründeren, Elon Musk nå i helgen. Oppfinneren av både PayPal og avløseren for romfergen mener at hans seneste avkom, Tesla Modell S, ikke bare er den beste elbilen nonsinne: På spørsmål fra BilNorge lover han at nyheten vil gjøre skam på de beste, moderne konkurrentene. - Tesla Modell S har dobbelt så stor bagasjeplass som BMW 5-serie og vi koste omtrent det samme. Dette er mulig fordi vi har gitt batteripakken en arkitektur som kan sammenlignes med et knekkebrød. Modell S er det første moderne kjøretøyet der drivlinjen nesten ikke tar plass. Ved å plassere batteriene helt i bunnen av bilen, blir kjøreegenskapene eksepsjonelle. I oktobers californiske solstek lover Tesla-sjefen Elon Musk en akselerasjon som er jevngod med for eksempel Porsche 911 Carrera. Det kjappeste av de tre batterialternativene som selges fra start, skal flytte Modell S fra null til hundre på om lag 4,5 sekunder. - Hvem vil prøve bilen først? roper Elon Musk mens den første produksjonsklare Model S ruller fram foran det begrensede antall inviterte journalister. Denne dagen ble BilNorge verdens første journalist - og menneske - som fikk en liten prøvetur i vidunderet som forventes å bli et vanlig syn i oppkjørslene i Oslo vest. Her i California bekrefter Espen Pederssen, nybakt dansk Skandinavia-sjef for Tesla, at han har med seg 15 av de om lag 180 nordmennene som har betalt 5000 dollar i depositum for å stå på venteliste for bilen som settes i produksjon medio juni 2012. Pedersen håper å få levere de første eksemplarene mot nyttår. Denne jomfruelige prøveturen foregår sammen med Ali Javidan. Han er Teslas sjef for alt innen ingeniørutvikling av merkets første nyhet siden den populære roadsteren, den som er håndbygget i snart 1500 eksemplarer, dukket opp for litt mer enn 5 år siden. - Legg merke til at du kan gi gass gjennom svinger uten at bilen nøler. Tyngdepunktet er lavere enn hos de fleste Ferrari. For en akseptabel inngangsbillett får du en helt ny kjøreopplevelse, sier Javidan, og fortsetter entusiastisk: - Og tenkt på at dette er en sedan med plass til sju personer, sier Javidan. De to siste setene er mest egnet for små barn. De er bakovervendte og plassert i bilens bakre bagasjerom. Den virkelige trollmannen i Teslas ”Galaxie” heter Gilles Passin – som har den imponerende tittelen ”Fabrikksjef”. Etter den korte bilturen tar han oss med på en omfattende omvisning inne i fabrikken som Tesla for nøyaktig et år siden kjøpte grisebillig av NUMMI, selskapet som produserte småbiler i en joint venture mellom Toyota og General Motors. - Jeg liker ikke begrepet ”resirkulering”, men det er nettopp dét vi har gjort her for å få råd til å bygge vårt første masseproduserte produkt. Vi har kjøpt gamle maskiner veldig rimelig fordi de tidligere eierne syntes det ble for kostbart å flytte dem til deres nye produksjonsfasiliteter. - Vi har resirkulert dem ved å bytte ut komponenter som var utdaterte og erstatte dem med innmat som gjør robotene i stand til avansert multitasking, opplyser Passin. For lesere som er bekymret for om kvaliteten på denne storbilkonkurrenten kan matche det beste premium-segmentet, forteller Passin han ble headhuntet fra samme jobb i Lexus. I Canada har luksusmerket lenge produsert en mengde biler, det eneste produksjonsstedet utenfor Japan. Passin er opprinnelig franskmann med tidlig bakgrunn fra Renault og har også så vidt vært innom Volvo. Teslas fabrikk i Fremont, en times kjøretur sør for San Francisco lukter sterkt av våt maling. - For bare 12 måneder siden var jeg alene i dette store lokalet. Nå har jeg håndplukket 150 medarbeidere til å lede produksjonen og ytterlige 700 til å utføre den. Jeg jager bare de aller beste menneskene som er å oppdrive i bilbransjen. Jeg vil ha mannen som er best på robotprogrammering og hun som er en jævel på lakkering, ler Passin. Ute i sola står Elon Musk og fortsetter den hemningsløse skrytingen. Men for all del, han må gjerne fortsette til det er mørkt. For ved denne billanseringen, er det virkelig anledning til å ”ta av”. Jeg husker som sagt ikke helt hva The Hitchhikers Guide to the Galaxy handler om, men jeg ser for meg at det er lett å skrive inn Elon Musk og Tesla Modell S der. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |