Nissan Liefmousine
Det finnes allerede noen gode norske regnestykker for Leaf som Taxi. Så hvorfor ikke som luksuslimousine? Et eller annet sted på hjemmesidene sine har GrønnBil.no sammenlignet en Leaf, en B-klasse og en E klasse, alle med 70.000 kilometer kjørelengde og alle over tre år, i en taxi-setting. Leafen, med 100 prosent avskrivning, vil koste litt under 400.000 kroner. B-Klassen ca. 450.000 og E-Klassen snaue 600.000. Det er jo slett ikke sikkert at Grønn Bil har regnet riktig, men uansett er utsiktene for en ”ordentlig” elbil som Leaf spennende, og hvorfor ikke gjøre som amerikanske Imperial Coacbuilders Ltd og presentere den enda mer spennende? Strekker det meste Imperial har bedt dem se på Leafens prestasjoner og rekkevidde, og Liberty, et engelsk firma forresten, skal legge enda en Li-ion batteripakke inn i bilen. Og det later det til å være plass til. På Imperial-skissene er Leafen forlenget med 122 cm – mellom hjulene. Alt dette skal gå til å doble setekapasiteten bak. Uten at det er gitt noen detaljer ennå kan vi vel gå ut fra at det blir to seterekker slik at man sitter med ansiktene mot hverandre. I produksjon En meter ekstra bil kommer selvfølgelig til å koste vekt, så det er nok for å kompensere for den de ekstra batteriene skal inn. Ikke for å bedre rekkevidden eller gjøre den raskere, men for å beholde bilens opprinnelige prestasjoner. En rekkevidde på innpå 160 km burde kanskje holde. Hvor langt kjører egentlig en VIP-Limo mellom de lange stoppene? Sikkert ikke mer.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |