Oppfrisket med forhjulsdrift
NETTKJØRT: Da Volkswagen Tiguan kom i ny drakt i sommer, sto en ren 2WD-versjon på programmet. Dermed matcher den konkurrentene på pris – men er den en SUV? De forhjulsdrevne versjonene av Mitsubishi ASX og Nissan Qashqai lokker mange kunder, ikke minst fordi 2WD-versjonene er kombinert med beskjedne motorer som sørger for å holde prisen nede. Med lanseringen av den ansiktsløftede Tiguan nå i sommer har Volkswagen-importør Harald A. Møller gjort det samme. Vi forstår hvorfor de gjør det – med 110 hester blir denne versjonen 100.000 kroner billigere enn rimeligste 4Motion-versjon som har 140 hester. Likevel synes vi at en SUV – Sport Utility Vehicle – skal kunne trekke på alle fire. Sagt på en annen måte, dette gjør det ikke lettere å definere hva som er en SUV. Obligatorisk kirurgi Blant slike førerassistansesystemer finner vi kamerabasert Lane Assist som sørger for å lede bilen tilbake dit den kom fra hvis du er i ferd med å passere en heltrukken linje. Dessuten finnes adaptivt chassis, hvor du kan velge mellom tre ulike dempersettinger. En annen fiks detalj er trøtthetsvarsling. Slike systemer, som vi tidligere har sett hos Mercedes og Volvo, sørger for å varsle sjåføren med visuelt og akustisk signal når kjørestilen tyder på at det er på tide å ta en pause. Trend & Fun De to førstnevnte fortsetter på nykommeren, mens den helt nye betegnelsen Track & Style nå er navnet på versjonen du må ha hvis du fra tid til annen har behov for å forsere røffere terreng enn en hyttevei – men som altså ikke lar seg kombinere med ren 2WD. Denne versjonen har blant annet kompass i kjørecomputeren i tillegg til et eget offroad-program med bakkestartassistanse, nedstigningskontroll og ABS-plus. Standardutstyret på vår prøvebil omfatter blant annet lengdejusterbart baksete, cruise control og kjørecomputer, mens vi blant ekstrautstyret finner adaptive bi-xenonlykter med LED kjørelys. Forutsigbar kjøring Ved kjøring på vanlige asfaltveier oppfører Tiguan seg forutsigbart, trygt og greit – men den gir oss ikke akkurat noen dynamisk utfordring. Vi synes for eksempel at Ford Kuga byr på større kjøreopplevelse, blant annet har Kuga bedre styring. Med en startpris på 287.000 kroner på 2WD-versjonen er det ingen tvil om at Tiguan vil appellere til kundene i en slik grad at den vil by ASX og Qashqai på seriøs konkurranse.
Konkurrenter: Mitsubishi ASX, Nissan Qashqai, Ford Kuga, Toyota RAV4 med flere. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |