[]
[] [firmabil.no] []

Oppfrisket med forhjulsdrift


Trygve Bæra
Tekst og foto



NETTKJØRT: Da Volkswagen Tiguan kom i ny drakt i sommer, sto en ren 2WD-versjon på programmet. Dermed matcher den konkurrentene på pris – men er den en SUV?

De forhjulsdrevne versjonene av Mitsubishi ASX og Nissan Qashqai lokker mange kunder, ikke minst fordi 2WD-versjonene er kombinert med beskjedne motorer som sørger for å holde prisen nede.

Med lanseringen av den ansiktsløftede Tiguan nå i sommer har Volkswagen-importør Harald A. Møller gjort det samme.

Vi forstår hvorfor de gjør det – med 110 hester blir denne versjonen 100.000 kroner billigere enn rimeligste 4Motion-versjon som har 140 hester. Likevel synes vi at en SUV – Sport Utility Vehicle – skal kunne trekke på alle fire.

Sagt på en annen måte, dette gjør det ikke lettere å definere hva som er en SUV.

Obligatorisk kirurgi
På ”nye” Tiguan finner vi de obligatoriske nye detaljene som følger en ansiktsløftning – grill, frontlykter og baklykter. Nykommerens øvrige nyheter i form av elektroniske støttesystemer er i alt vesentlig bare tilgjengelig på 4Motion-utgaven.

Blant slike førerassistansesystemer finner vi kamerabasert Lane Assist som sørger for å lede bilen tilbake dit den kom fra hvis du er i ferd med å passere en heltrukken linje. Dessuten finnes adaptivt chassis, hvor du kan velge mellom tre ulike dempersettinger.

En annen fiks detalj er trøtthetsvarsling. Slike systemer, som vi tidligere har sett hos Mercedes og Volvo, sørger for å varsle sjåføren med visuelt og akustisk signal når kjørestilen tyder på at det er på tide å ta en pause.

Trend & Fun
Det er ikke lett å holde tunga rett i munnen når det gjelder utstyrsbetegnelser på Tiguan. Tidligere fantes Trend & Fun og Sport & Style, som begge takler en angrepsvinkel mot terrenget på 18 grader, mens den mer offroad-tilpassede Track & Field har en annen utforming på nedre del av fronten slik at den klarer 28 graders vinkel.

De to førstnevnte fortsetter på nykommeren, mens den helt nye betegnelsen Track & Style nå er navnet på versjonen du må ha hvis du fra tid til annen har behov for å forsere røffere terreng enn en hyttevei – men som altså ikke lar seg kombinere med ren 2WD.

Denne versjonen har blant annet kompass i kjørecomputeren i tillegg til et eget offroad-program med bakkestartassistanse, nedstigningskontroll og ABS-plus.

Standardutstyret på vår prøvebil omfatter blant annet lengdejusterbart baksete, cruise control og kjørecomputer, mens vi blant ekstrautstyret finner adaptive bi-xenonlykter med LED kjørelys.

Forutsigbar kjøring
Bortsett fra de helt nødvendige endringer som følge av at 4Motion-systemet er borte, er chassiset ellers i alt vesentlig uforandret. Også bakkeklaringen på 20 cm er uendret, og er altså 6-7 cm større enn på en vanlig stasjonsvogn.

Ved kjøring på vanlige asfaltveier oppfører Tiguan seg forutsigbart, trygt og greit – men den gir oss ikke akkurat noen dynamisk utfordring. Vi synes for eksempel at Ford Kuga byr på større kjøreopplevelse, blant annet har Kuga bedre styring.

Med en startpris på 287.000 kroner på 2WD-versjonen er det ingen tvil om at Tiguan vil appellere til kundene i en slik grad at den vil by ASX og Qashqai på seriøs konkurranse.

 

FAKTA Volkswagen Tiguan Trend & Fun 2.0/110

Motor:

4-syl. diesel, 1968 ccm

Effekt:

81 kW (110 hk) v/2750 o/min.
280 Nm v/1750-2750 o/min.

Mål:

443 x 181 x 170 cm (L/B/H)

Akselavstand:

260,5 cm

Bagasjevolum:

470 liter

Egenvekt m/fører:

1543 kg

Aks. 0-100 km/t:

11,3 sek.

Toppfart:

175 km/t

Snittforbruk:

0,53 l/mil

CO2-utslipp:

139 g/km

Pris fra:

kr 287.010

Pris som prøvekjørt:

kr 332.560

 

Konkurrenter: Mitsubishi ASX, Nissan Qashqai, Ford Kuga, Toyota RAV4 med flere.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: