[]
[] [firmabil.no] []

”Alternativ-Golf”


Terje Ringen
Tekst og foto



NETTKJØRT: Utvalget av biler i kompaktklassen er allsidig. Skoda Yeti ser ut som en SUV, men trenger ikke å være det.

Hva er dette?
Yeti er Skodas eneste SUV og fikk en bra mottagelse da den ble lansert i 2009. Ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken ble det registrert 1329 nye Yeti i Norge i 2010 mens tallet hittil i år (30/9) er 887.

Yeti deler plattform med Octavia som i sin tur er basert på Golf-plattformen. Den er en bil med relativt kompakte mål, men sammenlignet med biler i Golf-klassen er den høyere.

Skoda tilbyr motorer for diesel og bensin med effekt fra 105 til 160 hk. Flere av motorene kan kombineres med DSG girkasse og firehjulsdrift.

Hvordan er den?
Vi prøvekjørte en Yeti Active GreenLine med 1,6-liter common rail dieselmotor på 105 hk – den nest rimeligste i familien. Vi var litt skuffet da vi kjørte denne motoren i en Audi A3 for noen år siden, men i Yeti føles den kjapp og trekkvillig i kombinasjon med manuell girkasse.

Man finner seg enkelt til rette bak rattet takket være gode seter med justeringsmuligheter og et ratt som kan manøvreres rikelig i fire retninger. En høy sittestilling gir god oversikt sammenlignet med en tradisjonell bil i kompaktklassen.

Styringen er presis og gir gode tilbakemeldinger fra veibanen. Giroverføringen er direkte, og du får anvisning på display i instrumentpanelet om hvilket gir du bør velge for å kjøre mest mulig økonomisk. Start/stopp er også standard.

I høyere hastigheter er det relativt mye støy i bilen. Det er et kjent fenomen at biler som bygger på Golf-plattformen har støy som forplanter seg fra hjulopphengningen, og dette lider Yeti noe under.

Yeti er en sjarmerende småbil som er lett å bli glad i. Den har mange praktiske egenskaper, som at man setter seg inn i bilen i en høyde som føles bekvem. Høye dører gjør det enkelt å laste barn og varer inn og ut av baksetene.

Bak en fører på 175 cm er det rikelig med plass i baksetet, og med bakseter som kan justeres i lengderetningen får man også et fleksibelt bagasjerom på fra 416 til 510 liter, 1580 med baksetene foldet sammen.

Bør jeg kjøpe den?
Dersom du ser etter en bil i Golf-klassen, kan du gjerne vurdere en Yeti. Det samme gjelder dersom du tror behovet er en kompakt SUV. ”Vår” bil var nest rimeligste modell i Yeti-familien, med minste dieselmotor, manuelt gir og forhjulsdrift.

Foretrekker du bensin fremfor diesel, bør du sjekk ut Yeti med 1,2-liters TSI-motor. Det høres spinkelt ut, men Volkswagens 1,2-liter med pustehjelp leverer 105 hester og et dreiemoment på 175 Nm allerede ved 1500 omdreininger.

1,2 TSI kan kombineres med vår favoritt girkasse, DSG, om du velger utstyrnivå Ambition. Ønsker du en Yeti med firehjulsdrift, må du velge en 2,0 TDI-motor eller en 1,8 TSI med 160 hk.

Skoda har hatt en positiv utvikling de senere årene, både i Norge og resten av Europa. Sammenlignet med tyske merker gir tsjekkerne mye bil for pengene, så det er ingen grunn til at du ikke skal velge en Yeti dersom denne tilfredsstiller dine behov og ønsker.

FAKTA Skoda Yeti Active GreenLine 1,6 105hk CR

Motor:

4-syl. diesel, 1598 ccm

Effekt:

77 kW (105 hk) v/4400 o/min.
250 Nm v/1500-2500 o/min.

Mål:

422 x 179 x 167 cm (L/B/H)

Akselavstand:

257,8 cm

Bagasjevolum:

416-1580 liter

Egenvekt m/fører:

1335 kg

Aks. 0-100 km/t:

12,1 sek.

Toppfart:

176 km/t

Snittforbruk:

0,46 l/mil

CO2-utslipp:

119 g/km

Pris fra:

kr 243.500

Pris som prøvekjørt:

kr 284.880

Konkurrenter: Mitsubishi ASX, Nissan Qashqai, Toyota Urban Cruiser, VW Tiguan m.fl.

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: