[]
[] [firmabil.no] []

Smartere og sterkere S8


Stein Pettersen



FØRSTEINNTRYKK: Audi S8 har med 520 hester og 650 Newtonmeter siktet innstilt på Jaguar XJ Supersport og Mercedes S63 AMG. Men hvor mye sport kan du presse frem av 2 tonn luksusbil?

Responsen er der i det øyeblikket jeg gir gass. Fra 70 til 220 er nye Audi S8 superrask, og det hele skjer helt uanstrengt og nesten lydløst. S8 er bilen for den som synes en tradisjonell A8 blir for kjedelig – som ønsker seg litt mer sport, men uten å forsake for mye av luksusfølelsen.

Også Audi har nå forlatt V10-sporet når det skal bygges supersportslige luksusbiler. Nå er det fireliters V8er med twinturbo som gjelder.

Riktignok finnes det fortsatt en A8 W12, men den er solid plassert i en helt annen kategori, med lang akselavstand og en 6,3-liters sugemotor.

S8 vil aldri bli lenger – 299,4 centimeter akselavstand er langt nok.

Smart motor
Den åttesylindrede twinturbo-motoren, som også er motorisering for S6 og S7, er en svært moderne bensinmotor.

Regn med at den ganske sikkert kommer til å sitte under panseret i neste generasjon RS6, og trolig også i neste generasjon Bentley Continental GT.

Det som gjør motoren ekstra smart er ikke de to turboene, hver av dem med to turbinhjul, heller ikke at den faktisk gir mer krefter enn den gamle V10-motoren den erstatter.

Smartheten sitter i systemet som gjør at du kan deaktivere fire av sylindrene for å spare bensin.

Ifølge Audi sparer dette 24 gram CO2 i EU-syklusen.

Sylinder to, tre, fem og åtte kan kobles ut når hastigheten passerer 25 kilometer i timen, du er minimum i tredjegir og motoren ligger mellom 930 og 3500 o/min.

Ikke i seg selv noe nytt, flere andre, blant dem Chevrolet, har gjort dette tidligere – men Audi gjør det som vanlig på en smart teknisk måte.

Analyserer
Inne i bilen er det som forventet svært stille. Selvsagt hører du V8erens deilige brøl når du gir gass, men ellers er det roen som preger kjøreopplevelsen.

Mye av dette er takket være aktive motorfester, sammen med det Audi kaller for et aktivt støykontrollsystem.

Det første sørger for at systemet tilpasser karakteristikken av motorfestene på en måte som gjør at de gir minimalt med vibrasjoner under ulike turtall og belastninger. Resultatet – som er det viktigste – er at det er umulig å kjenne når motoren skifter mellom fire og åtte sylindre.

Støykontrollsystemet består av fire mikrofoner plassert rundt i bilen, som sammen med informasjonen om turtallet sørger for å produsere motstøy som sørger for å maskere uønskede lyder, på samme måte som øretelefoner du kan bruke på flyet.

Stor, tung og rask
Jeg finner plutselig meg selv stående i pitlane på en racerbane for å kjøre en stor tysk luksussedan.

Det kan virke litt dristig av Audi – men de forsøker altså å overbevise oss om at to tonn sedan også kan kjøre raskt rundt en bane. Ikke fordi eierne kommer til å gjøre det – men fordi det faktisk er mulig.

Selvsagt er det ikke noen racerbil. Den protesterer kraftig mot flere av prøvelsene den utsettes for, men for all del – jeg får en klar formening om hvor gode keramiske bremser er når jeg for syvende gang står på bremsen på enden av rettstrekka.

Selvsagt fører det til understyring og seriøs slitasje av dekk.

Det er ute på raske landeveier og motorvei denne bilen hører hjemme.

 

Fakta Audi S8

Motor:

V8 bi-turbo bensin, 3993 ccm

Effekt:

382 kW (520 hk) v/5800 o/min,
650 Nm v/1700-5500 o/min

L/B/H:

514/195/146

Akselavstand:

299,4 cm

Egenvekt:

2050 kg

Bagasjerom:

510 liter (VDA)

0-100 km/t:

4,2 sek.

Toppfart:

250 km/t

Snittforbruk:

1,02 l/mil

CO2:

237 g/km

Pris:

Ca kr 2.200.000

 

Konkurrenter: Jaguar XJ Supersport, Mercedes S63 AMG


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: