[]
[] [firmabil.no] []

Mazda 3 med lavere støy


Trygve Bæra
Tekst og foto



FØRSTEINNTRYKK: Mazda 3 i ansiktsløftet utgave er rett rundt hjørnet. Vi har kjørt den i Italia, og erfarte at hjulstøyen er tatt på alvor og at også kjørekomforten er løftet.

Første generasjon av Mazda 3 kom i 2003. Den fikk sin ansiktsløftning i 2006. Andre generasjon kom på markedet i 2008, og dermed er tiden nå igjen moden for en oppfriskning.

Et ankepunkt mot Mazdas kompaktklassebil har vært hjulstøyen. Dette har konstruktørene tatt tak i, slik at ansiktsløftningen ikke bare dreier seg om kosmetisk kirurgi i form av nye støtfangere og nye farger, men også om dypere inngrep.

Modifisert chassis
De viktigste tiltakene for å senke støyen, er forsterkninger i karosseri, stag og bjelker samt forbedret støydemping under gulvet.

Slike inngrep går ofte ut over de dynamiske egenskapene. Det ville vært synd om det skjedde her, for Mazda 3 er kjent som en av bilene i kompaktklassen som langt på vei følger den klasseledende Ford Focus når det gjelder kjøreegenskaper.

For å opprettholde den fine kjørefølelsen har derfor Mazdas ingeniører gjort andre justeringer, for eksempel er både støtdemperne og styringen blitt modifisert.

Ny belysning
I interiøret vil du se at det har blitt en litt annen utforming og plassering av brytere på midtkonsollen, og at instrumentbelysningen har fått en annen bakgrunnsfarge slik at de er blitt lettere å lese.

Importør Mazda Motor Norge AS har tatt mål av seg til å selge 750 stykker av nykommeren i 2012, noe som langt på vei vil bety en fordobling av Mazda3-salget fra i år. Prisene starter på 240.700 for 1,6-liter bensinmotor med 105 hk.

En introduksjonspris som i hvert fall vil gjelde de første 200 bilene skal få fart på salget. Denne gjelder 1,6 diesel med utstyrsnivå AdvancePlus samt integrert TomTom navigasjon.

FAKTA Mazda 3 1.6 DE AdvancePlus

Motor:

4-syl. diesel, 1560 ccm

Effekt:

85 kW (115 hk) v/3600 o/min.
270 Nm v/1750-2500 o/min.

Mål:

458 x 176 x 147 cm (L/B/H)

Akselavstand:

264 cm

Bagasjevolum:

340 liter

Egenvekt m/fører:

1330 kg

Aks. 0-100 km/t:

11,0 sek.

Toppfart:

186 km/t

Snittforbruk:

0,43 l/mil

CO2-utslipp:

115 g/km

Pris introduksjon:

kr 248.800

Lansering i Norge:

Hos forhandlerne snart

Konkurrenter: VW Golf, Ford Focus, Toyota Auris, Opel Astra, Hyundai i30 med flere.

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: