[]
[] [firmabil.no] []

Ford med 650 Shelby-hester


Jon Winding-Sørensen



Nå er Camaro ZL1 åpenbart parkert. Årets amerikanske muskelbil er Ford Shelby GT500 med verdensrekord i hestekrefter fra en V8 bensinmotor.

Den debuterer i Los Angeles og sørger for at den som har vært USAs ledende muskelbil, Chevrolets ZL1 Camaro, blir satt på vent med sine ”skarve” 580 hester. Shelby varter opp med 650!

Les mer om Camaro ZL1

For her har vi noe som ser ut som en normal Mustang med en 5,8-liters aluminiumblokk, med 8 hull i V-formasjon og med en massiv kompressor. Sa jeg massiv? TVS-kompressoren, 2300 serien, har et volum på hele 2,3 liter. Det monner!

Selvfølgelig har vi også det som ikke syns, forsterket blokk, noe bolter mellom toppen og det som holder toppen fast, nye kamprofiler, oppgradert kjølesystem og selvfølgelig et tøffere transmisjonssystem.

Men ikke antydning av sofistikert, femi elektronikkfinesser og avanserte forbrenningsprosesser. Her er det god, gammeldags amerikansk oppskrift som gjelder, og resultatet er rå amerikansk kraft.

Det er også mer enn 800 Nm som skal overføres, og da hjelper det nok litt med en Torsen-sperre i diffen og at det er montert 20-tommere bak (19 foran). Brembo er med på å hjelpe til med å ankre opp, og spesielle Bilstein-dempere forsøker å holde hjulene mot underlaget. 

En litt spennende detalj er vekten. Den veier 1750 kg. Selv om det høres mye ut, er det 125 kg lavere enn Camaroen.

Det er gjort litt med aerodynamikken også. Bilen genererer, sies det, ganske mye negativ kraft ved høye hastigheter, for at det hele skal bli forutsigbart og stabilt. Og vi snakker tross alt en bil som mener alvor – en toppfart på 320 km/t er ikke noe aerodynamikerne spøker med.

Også i USA er det populært med Track Days, og Mustang-kunder som virkelig vil nyte slike kan utstyre bilen med enda flere goodies. Elektronisk regulerbare Bilstein-dempere for eksempel, som kan styres fra førerplassen.

Og for de som virkelig har tenkt å bruke helgen seriøst finnes det et sett med ekstern oljekjøler, kjøler for diffen og en separat kjøler for transmisjonen. 

Dette blir ingen spesialmodell – den skal bygges på de vanlige produksjonslinjene på Auto Alliance-fabrikken i Flat Rock (Alliance fordi det også bygges Mazda der) – en halv times biltur unna Detroit.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: