Ny Kuga i LA
Escape, heter fremdeles kompakt-SUVen fra US-Ford. Men den som debuterte i LA nå er flunkende ny og vil hete Kuga når den avdukes i Genève i mars. ”Her ser du omtrent 85 prosent av hva produksjonsbilen vil se ut som”, sa Fords designoverhode J. Mays da han snakket om Vetrek-konseptet i Detroit 2011. Nå kan vi se at han snakket sant. Det er ikke store endringer derfra og til det de kaller 2013-modellen av Escape. Det som er litt spennende med akkurat det, er at dermed vil den nye Escape/Kuga-familien antagelig bli den første Forden bygget etter ”One Ford”-strategien. Her har vi i hvert fall et karosseri som kan gli sømløst inn i andre markeder enn det amerikanske. Den eksisterende Escape er en ultra-amerikansk SUV, tøff og solid, men ikke spesielt elegant. Mens den europeiske Kuga ser ut som en parodi på den såkalte ”Kinetic Design”-linjen. Se på den fra de gale vinklene og den er altfor høy og altfor smal, og ikke spesiell lekker den heller. Den nye har mye bedre proporsjoner, bredere og lavere enn forgjengerne, og den har linjer som er meget mer diskrete enn Kugaen, og meget mer Bogstadveien enn en bomvei opp i skauen. I USA får denne en 1,6- eller en 2-liters Eco-Boost motor, men det er altfor tidlig å si noe om de tekniske spesifikasjoner på Europa-utgaven. Hvilke av de komfort- eller assist-systemene Europa vil arve er heller ikke klart, men hands free lukking av bakluken blir sikkert tilgjengelig, sammen med dødvinkel-advarsel eller parkeringsassistent og mye annet av det som etterhånden blir ganske vanlig. Det forholdsvis kontroversielle kommunikasjonssystemet MyFord Touch er imidlertid ikke eksportklart ennå. Det er ikke bare Europa som skal få sin Escape neste år. Det skal også gjøres en egen Kuga-versjon for Kina. Vi begynner å nærme oss verdensbil igjen. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |