[]
[] [firmabil.no] []

3-serie breier seg


Trygve Bæra



FØRSTEINNTRYKK: Ny BMW 3-serie er rett rundt hjørnet. Her er de første inntrykkene etter to dager bak rattet på sedanen i Spania.

Den nye BMW 3-serie som er på plass hos forhandlerne i februar, er bilmodellens sjette generasjon siden debuten i 1975.
 
BMW understreker virkelig tendensen til at bilene legger på seg etter hvert som nye generasjoner lanseres. Her drar de til med en markert økning i sporvidde, nemlig med 37 mm foran og 47 mm bak.
 
Akselavstanden er strukket 5 cm, samtidig som utvendig lengde er økt med 9 cm. Bagasjerommet har dermed fått 20 liter større volum, samtidig som også baksetepassasjerene nyter godt av bedre benplass.
 
Touring i september
Etter lanseringen midt i februar, har BMW Norge satt seg som mål å selge 900 sedaner i 2012. Stasjonsvognen, eller Touring som den heter på de kanter, kommer i september. Derfra og ut året er målet å selge 500, det vil si at det alt i alt skal selges 1300 eksemplarer av nykommeren det første året.
 
Prisene starter på 379.900 kroner for 320d med 163 hester.
 
Prisen er 381.100 hvis du velger EfficientDynamics-utgaven med samme motor, det vil si versjonen med lavt forbruk og tilhørende CO2-utslipp på beskjedne 109 g/km. Prisforskjellen skyldes at EfficientDynamics har noe dyrere felger og dekk.
 
Les også: Tre nye fra BMW
 
Foreløpig minste bensinmotor finner vi i 328i med 245 hester, men bredere motorutvalg er på plass i løpet av mars, med både 316d, 318d og 320i. Med fullt motorprogram forventer importøren at andelen kunder som velger xDrive vil bli så høy som 20 prosent.
 
Kjøreegenskaper på topp
Bakhjulsdrift, motoren plassert på langs og en vektfordeling som er tilnærmet 50/50, sørger for imponerende kjøreegenskaper. Den økte sporvidden i nykommeren bidrar til enda bedre stabilitet ved aktiv kjøring på svingete veier.
 
Kjøredynamikken får positive bidrag også fra bilens proporsjoner, med stivt karosseri, langt motorpanser, lang akselavstand og kort overheng foran. Til tross for økningen i ytre mål, har vekten blitt redusert med omtrent 40 kg sammenlignet med utgående modell med tilsvarende motor.
 
Les også: BILTEST - Katt blant hermeliner?
 
Skulle du ha følelsen av at styringen kunne vært et hakk skarpere, skyldes det antagelig at du kjører i Comfort-modus. Ved å aktivere Sport-knappen, får du umiddelbart kjappere gassrespons samtidig som du får litt mindre servohjelp i rattet.
 
Tre utstyrsnivåer
For første gang kommer 3-serie med tre faste utstyrsnivåer; med betegnelsene Sport, Modern og Luxury. Standardutstyret inkluderer halogenfrontlykter, LED baklykter og automatisk lyshøyderegulering.
 
Det samme gjør Driving Experience Control, hvor du kan du velge mellom fire kjøreoppsett: Comfort, Sport, Sport+ (som delvis kobler ut ESP-systemet, eller DSC som det heter hos BMW) samt nykommeren Eco Pro som du kobler inn når du vil spare dråper. Eco Pro påvirker så vel motorstyring og sjaltemønster som gassrespons.

FAKTA BMW 320d EfficientDynamics

Motor:

 

4-syl. diesel, 1995 ccm

 

Effekt:

 

120 kW (163 hk) v/4000 o/min.
380 Nm v/1750-2750 o/min.

 

Mål:

 

462 x 181 x 142 cm (L/B/H)

 

Akselavstand:

 

281 cm

Bagasjevolum:
480 liter
Egenvekt m/fører:
1490 kg
Aks. 0-100 km/t:
8,0 sek.
Toppfart:
230 km/t
Forbruk blandet kjøring:
0,41 l/mil
CO2-utslipp:
109 g/km
Pris fra:
kr 381.100
Lansering i Norge:
Midt i februar

Konkurrenter:  Audi A4, Mercedes C-Klasse, Volvo S60.

 

 

 

 

 

 

 

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: