Porsche 911 - mer enn et ikon
FØRSTEINNTRYKKET: Porsche har redesignet sitt største ikon for tredje gang. Vi har kjørt nye 911 Carrera S. Sist det skjedde gikk debatten skyhøyt. Porsche gikk fra luft- til vannkjølt motor for 14 år siden. 996 var et gedigent løft og første gang man virkelig redefinerte legenden etter 34 år. Før dette hadde alle 911-modeller i grunnen vært basert på originalen fra 1963. Nå er en ny generasjon her – med 10 centimeter lenger akselavstand og en design som tar 911 inn i fremtiden. Storebror Interiøret har fått en smak av Panamera. Måten midtkonsollen er orientert på gjør at man man i større grad enn noen gang tidligere føler at man sitter nede i bilen. Kvaliteten på materialene, overgangen mellom de ulike delene er perfeksjonert. Det er imidlertid langt enklere å få oversikt over knappene i 911. Nærmest høyre hånd finner du knappene som styrer kjøreopplevelsen. Midt foran er alt som det har vært, og skal være i en 911. Fem instrumenter, med turtelleren som den desidert største plassert i midten. Mer moderne og mer digitalt - instrumentet lengst ut til høyre kan skifte mellom en rekke innstilinger, blant annet navigasjon. Kvaliteten på interiøret gjør at tankene går mer i retning av en grand tourer, enn en ren sportsbil – men det er ingen grunn til å la seg lure. Elektrisk Det er fare for at mange Porsche-purister vil snu seg i venstrefilen når de blir fortalt at man har byttet hydraulikk med strøm til styreservoen. BMW har gjort det samme med 5-serie – uten at det har gjort den dårligere. Men 911 er tross alt en rendyrket sportsbil – kan det gå bra?. Kanskje, om du virkelig går inn for deg, og bytter mellom de to teknologiene, er du i stand til kjenne en vag forskjell. En litt annen følelse rundt nullpunktet – og betydelig lettere ved lave hastigheter. Påstanden er at selv ikke mange av dagens Porsche-eiere hadde reagert på det om det ikke var blitt fortalt. Uansett – ingen tvil - det er den desidert beste elektromekaniske styringen jeg har kjent, og fordeler som lavere bensinforbruk skal ikke undervurderes. Fleksibel Hvor bra kjører nye 911? Kokt ned til noen få ord. 991 er aggressiv, relativt lett og sterk. Den er ekstremt raskt i Carrera S-versjon med 400 hester. Rundt Nurburgring er nye 911 Carrera S like rask som den utgående modellens GTS. Utstyrt med Sport Chrono får du også launch control – om du virkelig skal være raskest ut av lyskryssene. Legg til Porsche Torque Vectoring, Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), og en antispinn som har en grense, som selv på fuktig underlag, aldri går ut over kjøreegenskapene. 911 har også en annen stor fordel. Skal du på jobb – ta Porschen. Skal du på ferietur – ta Porschen. En dag på banen – ta Porschen. Hente ungene i barnehagen – ehh vel – om de har veldig korte bein kan du ta Porschen. Toclutchkassa, PDK, har syv trinn, noe som gjør at den er kort nok for de raske akselrasjonene, samtidig som den i syvende gir tilbyr det Porsche kaller coasting, der motorlyden nesten forsvinner og du nærmest bare flyter fremover. Det vi i gamle dager kalte en overdrive. 911 kan selvsagt også gires selv – enten med en manuell girkasse, basert på PDK-kasse, eller du kan gire automatkasse med helt riktige padler bak rattet. Uansett – den mest åpenbare forskjellen fra forgjengeren er hvor raskt den kommer opp i perfekt turtall. Det gjør akselrasjon til en bortimot sømløs opplevelse. Elektromekanisk snadder PDCC som reduserer krenging til et minimum,har vi sett før i Panamera og Cayennemen i 911 er løsningen annerledes. Fire aktivt kontrollerte hydrauliske sylindre erstatter innfestingen av stabilisatorstagene. PTV er Porsches kraftfordelingssystem Det sørger for å bremse innsiden av bakhjulet når du kjører aktivt. Det sørger for å flytte mer av kreftene til det ytterste hjulet, noe som hjelper deg gjennom svingen. Med PTV Plus får du også en elektronisk styrt låsning av differensialen. Så har vi PASM. Det betyr aktivt fjæring. Systemet sitter standard i Carrera S, og kan leveres som option i Carrera. Nytt for 991 er fire nye sensorer som også bidrar til å styre aerodynamikken for bilen. Systemet kan senke bilen 20 millimeter, og styrer også spoileren som er standard. Resultatet er redusert løft foran, og mer marktrykk bak. I praksis. Balansen i 911 er strålende. Vekten i bilen flyttes raskt, og selv små utslag med gassen gjennom en sving sørger for å øke svingradiusen betydelig, mens en lett touch av bremsen sørger for å redusere den like enkelt. Informasjonen som kommer gjennom rattet er bra, garantert mer filtrert enn om du går noen generasjoner tilbake – men for 95 prosent av kjøperne er det til det bedre. Ute på veien har det gitt bedre stabilitet, og litt følelsen av å kjøre en større bil. Forskjellen ned til Cayman har blitt lenger. Likevel er 911 ikke noen stor sportsbil, se på konkurrentene, og du ser at de er både større og tyngre. Takket være nye avgiftsregler og lavere CO2-utslipp går nemlig 911 ned i pris. Innstegsmodellen Carrera har en 3,6-liters motor med 350 hestekrefter, med PDK-kasse bruker den 0,82 – noe som gir et utslipp på 194 gram. Ganske imponerende når 0-100 går unna på 4,6 sekunder. Klatrer du opp til Carrera S synker 0-100-tiden til 4,3 og utslippet stiger til 205. Likevel er det en markant nedgang fra 230 gram CO2 for Carrera og 240 gram for S-utgaven. Carrera med PDK starter på 1.300.000 blank, Carrera S starter på 1.522.000 med manuell og 1.430.000 med PDK. FAKTA Porsche 911 Carrera S PDK Sport Plus Motor: 6-sylindret boxer bensin, 3,800 ccm Effekt: 294 kW (400 hk) v/7400 o/min. 440 Nm v/ 5600 o/min. Mål: 449,1/180,8/129,5 cm (L/B/H) Akselavstand: 245 cm Bagasjevolum: 135 liter foran, 205 bak Egenvekt m/fører: 1454 kg Aks. 0-100 km/t: 4,1 sek. Toppfart: 302 km/t Forbruk blandet kjøring: 0,87 l/mil CO2-utslipp: 205 g/km Pris: kr 1.530.000 Konkurrenter: Audi RS5, Nissan 370Z, BMW M3, Jaguar XK + En sportsbil for hverdagsbruk, nydelig lyd, strålende balanse. - Kostbar glede. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |