Tøffere i SUV-markedet
FØRSTEINNTRYKK: Når Mazda kommer på banen med CX-5 til våren, betyr det ytterligere konkurranse i et tøft segment. Vårt første møte med bilen ga svært lovende inntrykk. Det tok sin tid før Mazda bestemte seg for å entre arenaen med en kompakt-SUV. Fordelen med det sett fra Mazdas side, er at de har hatt mulighet til å studere konkurrentene nøye, og dermed har skaffet seg grunnlag for å kunne utvikle en bil som er bedre. Det er et skarpskodd felt med konkurrenter å forholde seg til: VW Tiguan, Mitsubishi ASX, Nissan Qashqai, Ford Kuga, Honda CR-V, Kia Sportage og Hyundai ix35 – for å nevne noen. Snart ruller også Subaru XV inn på arenaen. Kommer sent Vi må skyndes oss å understreke at bilene vi kjørte i Italia var prototyper, ikke serieproduserte biler. Det betyr at det kan komme enkelte justeringer på hjuloppheng, fjæring og demping samt på materialfinish i interiøret. Bagasjevolumet ligger på øvre del av skalaen i dette segmentet. Baksetepassasjerene har akseptabel benplass, for eksempel har en person på 185 cm akkurat plass til bena når han sitter bak en sjåfør med samme høyde. Takhøyden i baksetet er også fullgod for voksne. Bakseteryggen er delt 40/20/40. Med midtre del av ryggen nedfelt, kan lange gjenstander fraktes samtidig som to personer, riktignok ikke av de bredeste, kan sitte i baksetet. Kjører godt Gasspedalen er hengslet i gulvet – den er ikke hengende, som er mest vanlig i dag. Dette skal i følge Mazdas ingeniører både gi mer direkte gasspådrag og bedre kjørekomfort. Hjulopphenget er nykonstruert, lettere i vekt og med ny geometri. Her peker ingeniørene på to forbedringer: Det gir seg utslag i bedre veigrep og bedre stabilitet under bremsing. Hjuloppheng, fjæring og demping gir et tillitvekkende inntrykk. Asfalten skal være ganske så slitt og rufsete før slag og vibrasjoner ikke svelges på en effektiv måte. Mest solgt Importøren vil ikke gi oss noe konkret salgsmål for bilen ennå – men det er liten tvil om at CX-5 blir den mest solgte Mazda-modellen i Norge i 2012. Prisene er ikke klare før et stykke ut i desember, men vi kan gjette at de starter i underkant av 300.000 kroner med tohjulsdrift, bensinmotor og manuelt gir. Med firehjulsdrift, dieselmotor og automat vil nok prisen snike seg under kr 400.000. Sekstrinns manuelt gir er standard, men det er verdt å merke seg at CX-5 kan leveres med kombinasjonen 4WD og automatgir både med bensin- og dieselmotor. Standardutstyret på 4x4-versjonene inkluderer blant annet 17-tommers alufelg, automatisk klimaanlegg, regnsensor, blåtann håndfri, cruise control og 40/20/40-delt bakseterygg.
Konkurrenter: Mitsubishi ASX, Nissan Qashqai, Honda CR-V, og under tvil Audi Q3 og BMW X1. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |