[]
[] [firmabil.no] []

Volkswagens Cross Coupé


Stein Pettersen



Den som trodde SUVen var død kan ha jublet for tidlig. Volkswagen viser sin Cross Coupé Concept her i Tokyo og mer enn hinter om fremtiden.

Cross Coupé er mindre enn dagens Tiguan, og er utstyrt med en hybrid drivlinje som gir krefter på alle fire hjulene.

Den kombinerer to elektriske motorer på hver sin aksel, og en direkteinnsprøytet turbomotor.

Fire mil på strøm
Maksimalt gir denne kombinasjonen 262 hestekrefter.

Den fremste elektromotoren på 54 hester deler plass med bensinmotoren på 148 hester, og står for driften under normal kjøring. Den andre 114-hesters elmotoren sitter på bakakselen og gir firehjulsdrift når forholdene krever det.

Volkswagen har klart å pakke sammen litium-ion-batteriene der man vanligvis finner drivakselen, altså det vi i gamle dager kalte for kardangtunnelen.

Det gir lavt tyngdepunkt og ikke minst bra med plass innvendig.

Utelukkende drevet på strøm, kan Cross Coupé kjøre inntil 40 kilometer, om vi skal tro representantene for Volkswagen.

Korte overheng
Kombinasjonen av en lang akselavstand og korte overheng gjør at bilen plasserer seg mellom Golf og Tiguan i størrelse.

Ettersom den er ganske bred, ser den likevel større ut enn den faktisk er i praksis.

Til tross for at dette er en bil som i all hovedsak vil bli kjørt i bystrøk, har den en imponerende angrepsvinkel foran på 24,2 grader og tilsvarende bak 32,5 grader.

I tillegg vil avstanden til bakken gjøre den godt egnet til å klatre ut av brøytekanter for de samme byboerne.

Designtitt fremover
Fremtredene trekk ved Cross Coupé er det lange panseret, et nytt uttrykk i fronten og en lav taklinje som skiller denne fra en tradisjonell SUV.

Den lave taklinjen peker mer i retning av en bil som BMW X6, selv om den er langt mindre.

Volkswagen sier selv at den viser deres fremtidige designretning.

Når vi får vite at arbeidet med bilen er ledet av Walter de Silva og Klaus Bischoff, er det vel neppe noen grunn til å tro noe annet heller.

Frontlyktene viser også at man er på vei videre.

I motsetning til på dagens modeller, har designerne fysisk bygget sammen bi-xenon-lampene med grillen.

Det vil si at de to laveste rillene i grillen også inneholder LED-kjørelys, mens rillen over har blinklys.

Tilpassede instrumenter
Bak rattet finner du et instrumentpanel der du kan endre mellom Sport, City og Offroad.

Alt etter hva du velger, vil innholdet på instrumentene tilpasses hvordan du har planlagt å kjøre.

Hvert program har sitt eget fargeskjema, og når du slår over i Offroad, får du både topografisk kart og kompass.

Cross Coupé er en ren fireseter, med noe som må betegnes som bøtteseter med integrerte hodestøtter.

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: