Neste Outlander blir hybrid
Den ser ut som en vanlig Mitsubishi Outlander, men under skallet finner vi teknologien som skal brukes av en hel serie med ladbare hybrider. Jeg befinner meg innenfor portene hos Mitsubishis hovedkvarter, rett utenfor Nagoya i Japan. En hel delegasjon japanere er på plass med notatbøker i alle størrelser for å notere spørsmål og tilbakemeldinger. - Vennligst vær forsiktige – vi har bare tre slike testbiler, og de er langt fra ferdige – så ta pent vare på dem, sier Mitsubishierne. Som vanlig er jeg litt skeptisk. Konseptbilkjøring pleier å bli to runder med en lettskremt ingeniør i passasjersetet. Elektrisk, seriell og parallell Vel, faktisk en del. Utstyrt med en bensinmotor og to elektriske kan du kjøre helelektrisk med firehjulsdrift så langt som 50 kilometer – i hastigheter opp mot 100 kilometer i timen. I tillegg kan den 136-hester sterke bensinmotoren produsere strøm når batteriene begynner å tømmes. Skal du kjøre enda fortere, sørger drivverket for at bensinmotoren også sender krefter direkte til forhjulene. Bilen kan lades på fire timer, og ifølge Mitsubishi skal den klare seg med et utslipp på mindre enn 50 gram CO2 per km. Først i ASX? Den er ifølge svært godt informerte kilder hos den norske importøren bortimot identisk med neste generasjon Outlander som kommer i 2013. En ny Outlander vil etter alt å dømme først komme med en tradisjonell drivlinje, før den nye teknologien er på plass noe senere. Det spekuleres imidlertid om at ASX kan komme til å få den hybride drivlinjen før Outlander. Fungerer det? Riktignok hadde jeg en japaner med meg i bilen, men en halvtimes kjøring både på ovalbane og litt ellers inne på området, ga definitivt en god følelse av hvordan bilen fungerer. Mellom setene finner du et hjul vi kjenner fra Outlander i dag. Forskjellen er at her kan du velge mellom Eco, Normal og Sport. Det påvirker hvordan gassresponsen er. Uansett hva du velger, vil bilen svært mykt variere mellom helelektrisk og med assistanse fra bensinmotoren. Riktignok får du litt følelsen av å kjøre en bil med CVT-girkasse, altså at du gir gass og turtallet øker, og så etter litt kommer også kreftene. Mitsubishi-folket lover at dette ville bli betydelig bedre når man har fått jobbet litt med tuningen av systemet. Mellom setene finner du også knapper som kan overstyre automatikken. Om du vet at du er på vei inn mot sentrum kan sørge for at bensinmotoren starter og topplader batteriene. Det finnes også en knapp som heter "Lock". Normalt styrer denne en mekansisk låsning av differensialen, men med elektrisk firehjulstrekk har det liten hensikt. Da er det smartere å la elektronikken som styrer motorene overta denne jobben, og sørge for at du har krefter der de kan utnyttes best. Stille Det er bare når du virkelig bestemmer deg for å gjøre noe litt brått, at turtallet stiger med tilhørende støy. Når motoren går for å lade batteriet, går den på rundt 1500 omdreininger, det betyr litt rask tomgang. Til tross for at batterier og elektriske motorer øker vekten med 200 kilo, føles bilen sterk og rask. Ut over det kan vi ikke si for mye om bilen kjøreegenskaper. Jeg hadde nemlig lovet å ta godt vare på bilen, og dessuten kommer jo ikke drivlinjen til å sitte i en slik bil som dette. Bra kombinasjon Samtidig slipper du bekymringen knyttet til lading og rekkevidde. Det hele kommer selvsagt til å ende opp med hva prisen blir. Avhengig av hvor man ender når det kommer til utslipp, vil den selvsagt kunne score godt her hjemme i forhold til avgifter basert på CO2. Hovedkonkurrentene til Outrlander her hjemme vil - slik det ser ut nå - bli Peugeot 3008 Hybrid4 og Citroen DS5. Begge disse har samme drivlinje som sin japanske halvbror. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |