Nissan for individualister
Nismo er Nissans datterselskap som tar seg av racingaktivitetene. Nå skal de også bygge spesialbiler til kresne kunder. Nismo har mye racingerfaring etter å ha bygget og driftet Nissans racerbiler i en årrekke. I 2011 vant Nismo-utviklede GT-R racerbiler både fører- og team-mesterskapet i Japans Super GT mesterskap, samtidig som de tok førertittelen i den internasjonale FIA GT1-mesterskapet. Men nå får Nismo nye oppgaver, og i 2013 åpner de nytt globalt hovedkvarter hvor de skal utvikle komponenter for å tune utseende og ytelser for Nissan-modellene i mer sportslig retning. Som et eksempel på hva dette innebærer viser de noen spennende konsepter på Tokyo Motor Show. Heftig Juke Bilen er lakkert i Nissans signaturfarger, perlehvitt med røde detaljer. Som på en racerbil er den ikke stylet bare for å ta seg godt ut, men også for å oppnå bedre aerodynamiske egenskaper. Spesiallagde spoilere og støtfangere samt sideskjørt og en hekkspoiler skal minske luftmotstanden og sørge for økt marktrykk. Dekkene har minimalt med mønster slik at de oppnår best mulig kontakt med veibanen, og felgene er spesialdesignede 19-tommere. Chassiset er senket og stivet for å fremheve de sportslige egenskapene, med komponenter man vil finne i Nismos delekatalog. Turbomotoren på 1,6-liter er tunet til å yte enda mer enn de opprinnelige 190 hestene. Og selvsagt vil Nismo tilby elegante detaljer til interiøret, som sportsseter og -ratt, aluminiumspedaler, skinn, spesialinstrumenter og hva man ellers måtte forvente. Høyspent racing Og for å demonstrere sin erfaring fra motorsport har de bygget en spesialutgave klar for baneracing. Leaf Nismo RC (Race Competition) ble første gang vist på New York Auto Show i påsken. Sammenlignet med en vanlig Leaf mangler den to dører og bakseter, men ellers har de to mye til felles. Her snakker vi virkelig ”grønn racing”. Prototypen er bygget rundt en karbonfiber monocoque og et racing-chassis. På bakluka er det montert en stor, justerbar hekkspoiler. Leaf Nismo RC er 20 mm lenger, 170 mm bredere og hele 350 mm lavere enn en vanlig Leaf. Dessuten er akselavstanden krympet med 66 mm. Mens Leaf har en bakkeklaring på 160 mm, må racerbilen nøye seg med 60 mm. Og ikke minst viktig - den er 40 % lettere enn originalen. Layouten er også forskjellig – batteripakke og drivlinje er plassert midt i bilen, mens drivkraften sendes til bakhjulene i stedet for framvognen. Både gatebil og racer er utstyrt med 48 kompakte Li-ion batterier og en responsvillig elmotor på 80 kW og 280 Nm. I tester har man oppnådd en toppfart på 150 km/t, mens null til hundre har gått unna på 6,8 sekunder. Nismo regner med at fulladede batterier vil holde til ca 20 minutter racing. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |