En elektrisk Mazda
Sakte glir Mazda bort fra Ford. De fortsetter å jobbe med sine egne løsninger, som for eksempel wankelmotoren. Nå har vi kjørt deres første elbil. Mazda fronter høyt og tydelig sitt SkyActiv-program som gjennomsyrer både hvordan man konstruerer, og bygger sine biler. LES: Mer om innholdet i Skyactiv Det hindrer dem likevel ikke i å lukte også på andre drivlinjer og teknologier. Vi var nylig i Hiroshima for å kjøre deres første elektriske bil, og selv om Mazda sier at denne bilen først og fremst må regnes som et «utviklingsverktøy», oppleves den som like ferdig som biler som allerede er i produksjon. Mazda2, eller Demio EV som den kalles i Japan, viser at man allerede er langt på vei når det gjelder sin kompetanse på helelektriske drivlinjer. Fungerer bra Det første som imponerte var det lave støynivået. Nå skal det sies, at det er godt mulig det vi kjørte på var slett som parkett, men også lyden fra drivverk og vindstøyen var lav. Enda bedre, kreftene kommer mykt men bestemt – og selv om jeg bråslipper gasspedalen, merker jeg ikke noen ubehaglig oppbremsing som resultat av regenerering fra bremsene. Styringen er som i en vanlig Mazda2 - lett og direkte. Sammen med donorbilens gode chassis er heller ikke svinger noe problem. 105 hester Målet er å gi bilen samme kjøreopplevelse som den man har i en 1,5-liters bensinbil. Den børsteløse motoren yter rundt 105 hester, og 0-100 går unna på rundt 11 sekunder. Mazda sier at bilen skal kunne kjøres opp mot 20 mil i en litt urban kjøresyklus. Lading gjennom vanlig strømnett skal ta åtte timer, mens du skal kunne gi batteriet en ekstra topping på opp mot 30 prosent på 40 minutter. Fortsatt plass De sitter nemlig som en T under bilen, i stor grad der bensintanken normalt befinner seg. Det gjør at plassutnyttelsen fortsatt er god. Vektøkningen gjennom den elektriske motoren, litiumbatteriene og den nye transmisjonen, er bare på rundt 100 kilo. Det betyr at man ikke har vært nødt til å gjøre noen endringer i hjuloppheng og bremser – det er selvsagt greit ut fra et kostnadsspørsmål. Lenge å vente Det som også er klart, er at denne bilen ikke er utstyrt med Mazdas nye smarte i-Eloop, som er et regenererende bremsesystem som de viste på konseptbilen Takari, dagen før vi fikk kjøre elbilen. Med i-Eloop på plass i denne, ville trolig rekkevidden økt med så mye som ti prosent – og den teknologien er det Mazda som har utviklet. Mazda har ikke noen konkrete planer om å sette sin elektriske 2er i produksjon. Det virker mer som om Mazda ville vise oss at de kan, og at de jobber med det, men at forbrenningsmotorer fortsatt vil være det viktigste for dem. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |