[]
[] [firmabil.no] []

Ny Mercedes luksuscab


Terje Ringen



Mercedes SL er en av verdens lengstlevende sportsbiler. Nå er sjette generasjon klar, mer sporty og luksuriøs enn noensinne.

SL-betegnelsen har nesten 60 års historie hos Mercedes, nå står en ny generasjon klar til å overta. Den debuterer i Detroit på nyåret og er på plass i Norge i tide for cabsesongen 2012.

Nye SL bygges for første gang i aluminium, noe som har gitt vektbesparelser på inntil 140 kg samtidig som konstruksjonen er stivere enn noensinne. Det betyr mer sportslige ytelser og lavere utslipp.

SE: spionbilder og les mer om historien til SL

Ikon
- Det fins rundt 900 millioner biler fordelt på tusenvis av modeller i verden i dag, men det fins bare en håndfull ikoner, sier toppsjef i Daimler-konsernet, Dieter Zetsche, og legger til:

- Vår SL er et av ikonene, den har klasse, stil og står for det ultimate innen komfort og luksus. Men den kombinerer disse egenskapene med utrolig bra sportslighet og dynamikk. Du skal lete lenge for å finne en bil som bedre lever opp til Gottlieb Daimlers visjon: Det beste, eller ingenting.

SL står for Sporty og Lett. Det var tema for den opprinnelige modellen, og Mercedes har lagt store anstrengelser i å gjøre nye SL så lett som mulig.

Aluminium
For første gang har de Mercedes et helt karosseri i aluminium i en produksjonsmodell. Det er bare et fåtall av komponenter som består av andre materialer.

Dekselet bak tanken består av det enda lettere materialet magnesium, og det er benyttet høyfast stål i A-stolpene for å maksimere sikkerheten.

Selve karosseriet veier ca. 100 kg mindre enn hva en tilsvarende stålkonstruksjon ville gjort.

En mindre om bord
- Effekten tilsvarer at en tung passasjer har gått ut av bilen, sier Dr. Thomas Rudlaff som er ansvarlig for karosseriet. – Mindre vekte betyr mer dynamikk og lavere forbruk, med andre ord øker kjøregleden mens belastningen på miljøet reduseres.

Selv om nye SL er mer komfortabel og har flere elektroniske støttesystemer enn forgjengeren, viser vekta at en SL 500 (1785 kg) veier 125 kg mindre enn forgjengeren, mens en SL 350 (1685 kg) er 140 kg lettere.

Nye SL tilbys med to forskjellige chassiser. Semi-aktiv demping er standard, mens de som vil ha den optimale løsningen kan gå for det aktive systemet, ABC (Active Body Control).

Den elektromekaniske styringen er hastighetsavhengig og gir en stabil styring i høye hastigheter, mens bilen er lett på rattet i lavere hastigheter som når den skal lukeparkeres.

Ny V8
SL 500 har en ny V8-motor med et slagvolum på 4663 - 0,8 liter mindre enn forgjengeren. Den yter 435 hk, 12 prosent mer enn forgjengeren. Maks dreiemoment er på hele 700 Nm, en økning på 32 prosent. Likevel er forbruket redusert med inntil 22 prosent.

“Lillebror” SL 350 har samme slagvolum som tidligere, 3499 ccm. Den yter 306 hk og har et dreiemoment på 370 Nm. Snittforbruket er oppgitt til 0,68 liter på mila, ned nesten 30 prosent.

Begge varianter har Eco start/stopp og 7G-Tronic Pluss girkasse som standard – viktige bidrag for å kutte forbruk.

SL 350 gjør null til hundre på 5,9 sekunder (ned 0,3 sekunder) mens SL 500 gjør samme øvelse på 4,6 sekunder, 0,8 raskere enn forgjengeren.

Større
Med en lengde på 461,2 cm og en bredde på 187,7 cm er nye SL 50 mm lenger og 57 mm bredere enn den utgående modellen. Det gir økt komfort for de to det er plass til i bilen.

Standard er også Intelligent Light System med fem forskjellige funksjoner som er skreddersydd for forskjellige værforhold og automatisk tilpasser seg.

Sjette generasjon av SL har som sin forgjenger automatisk hardtop for bruk i kaldt og vått vær.

Magi
Kundene kan velge mellom tre forskjellige løsninger, et vanlig lakkert tak, glasstak eller “vario-roof med Magic Sky Control” – et transparent tak hvor man kan regulere lysgjennomstrømningen ved hjelp av en knapp.

LES OGSÅ: SLK med tre ulike tak

En annen innovasjon i nye SL er Magic Vision Control – et intelligent viske/spyle-system som fordeler spylervæsken gjennom selve viskerbladene. Dermed slipper man å få en sprut i ansiktet når man kjører åpent.

Oppvarmede viskerblader kan også tilbys – perfekt for dager med isregn og snøslaps.

Mercedes tilbyr også et system de kaller “Frontbass”, der subwoofere er bygget inn i hjulbrønnen for å gi topp hifi-lyd enten du kjører åpent eller lukket.

Det skal bli spennende å stifte nærmere bekjentskap med nye SL.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: