Audi racing på mange fronter
Verden er ikke som den en gang var. Nå lanserer Audi sin egen racingserie i Kina, samtidig som de er i full gang med oppladingen til Le Mans. Kina er passert USA som verdens største bilmarked, og Audi har en sterk posisjon i dette viktige markedet. Nå vil Ingolstadt fremheve sine mest sportslige sider, og hva er vel da mer naturlig enn en egen racingserie? Neste år starter en Audi R8 LMS Cup som en eksklusiv en-merke-serie, hvor 16 løpsriggede R8 LMS GT3-biler med 560 hester skal møtes til konkurranse på fem arenaer, inkludert Formel 1-banene i Shanghai og Zhuhai. Bilene tilsvarer GT3-utgaven som har vunnet mer enn 100 internasjonale løp og 13 mesterskapstitler. - Audi var pioneren blant premium-merkene på det kinesiske markedet, nå ønsker vi å feste et tilsvarende grep på motorsport-markedet, sier Rene Kroneberg, sjef for Audi Sports avdeling for kunderacing i Kina. Audi Sport får ansvar for å arrangere cupen der entusiaster og såkalte «gentleman drivers» kan kjøpe en komplett pakke med alt en racerfører trenger, fra trening og lisens til en ferdig rigget bil som driftes av et profesjonelt team under løpene. Audi forventer å levere ca. 300.000 biler i Kina i år – noe som gir dem en lederposisjon i premium-segmentet. Lader opp Lexus stiller til start for første gang, og de satser på en hybrid drivlinje mens Audi og Peugeot kjører dieselbiler. Audi vant årets 24-timersløp på Le Mans etter tøff kamp, og nå skal bilen med betegnelse R18 TDI perfeksjoneres for å hevde seg enda bedre i 2012. Den siste uken har teamet oppholdt seg på Sebring i Florida for å teste og perfeksjonere sine prototyper som skal konkurrere i den største klassen, LMP1. Med 17 vidt forskjellige kurver og røft betongunderlag egner den 5,95-kilometer lange banen seg meget godt for testing. Rutine 17. mars skal 12-timersløpet på Sebring åpne den helt nye FIA World Endurance Championship (WEC) samtidig som den inngår i American Le Mans Series (ALMS). Også GT1 I samarbeid med belgiske Team WRT stiller de to biler til start i mesterskapet som består av 10 runder fordelt på tre kontinenter. Mens det er vanlig at profesjonelle førere og «gentleman drivers» deler bil i GT3-mesterskapet, er det kun proffene som får delta i GT1. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |