[]
[] [firmabil.no] []

Ny Audi A6 Allroad


Terje Ringen



Et halvt år etter at Audi lanserte sin nye A6 Avant, følger utgaven for fjellfolket – A6 Allroad.

Den første Allroad fra Audi kom på markedet i 2000, som en konkurrent til Volvo XC70 og Subaru Outback. Men det var først da generasjon to ble lansert i 2006 at A6 ble en del av modellbetegnelsen.

Nå står generasjon tre klar, lettere og mer effektiv enn forgjengeren. A6 Allroad har en lengde på 494 cm, en bredde på 190 cm og en høyde på 147 cm. Det betyr at den er marginalt større enn A6 Avant i alle retninger.

Aluminium er brukt i om lag 20 prosent av komponentene, og det betyr en vektbesparelse på 70 kg fra forrige generasjon.

LES OM: A4 i ny drakt

Sammenlignet med A6 Avant, er Allroad-utgaven løftet med seks centimeter – ellers er det stort sett trimdetaljer på sidene, skjermbreddere, en grill med horisontale krominnslag og skliplater foran og bak som skiller de to, samt et eksosanlegg som ender i to flate enderør.

Rommelig
Med en akselavstand på hele 291 cm tilbyr A6 Allroad rikelig med plass til passasjerer og bagasje. Rommet bak setene har en kapasitet på 565 liter, og legger du ned baksetene får du plass til 1680 liter.

A6 Allroad tilbys med fire alternative motorer – en for bensin og tre for diesel. De kan skilte med redusert forbruk på inntil 20 prosent fra forrige generasjon.

LES: Vår prøvekjøring av Audi S8

3,0 TFSI er utstyrt med kompressor og byr på 310 hk og et dreiemoment på 440 Nm. Den gjør 0-100 km/t på 5,9 sekunder, har en toppfart på 250 km/t og et snittforbruk på 0,89 liter på mila.

3 x 3 liter
Dieselmotorene, alle med betegnelse 3,0 TDI, er tre alternativer basert på samme 3-liters blokk. De yter henholdsvis 204, 245 og 313 hk og har dreiemoment på 450, 580 og 650 Nm.

Den minste klarer seg med et snittforbruk på 0,59 l/mil, tilsvarende et CO2-utslipp på 159 g/km. Toppmodellen med 313 hk akselererer til 100 km/t i løpet av 5,6 sekunder og varter opp med et herlig snerr under gasspådrag.

313-hesteren leveres i kombinasjon med 8-trinns tiptronic automatkasse, mens de tre andre leveres med den sportslige 7-trinn S tronic dobbelclutch girkassen. Og selvsagt er alle Allroad-modeller velsignet med Audis permanente firehjulsdrift, quattro.

Velg din favorittinnstilling
Bilen byr på en fin miks av sportslige kjøreegenskaper og komfort, noe som kan påvirkes av føreren gjennom Audi drive select som kontrolleres av et hjul og knapper på midtkonsollen – kalt MMI.

Elementer som påvirkes gjennom drive select er styring, luftfjæring, gassrespons, automatgir, klimaautomatikk, samt tilleggsutstyr som sportsdifferensial, aktive lys og adaptiv cruise control.

LES OGSÅ: Audi fornyer A5

Nye A6 Allroad har en Efficiency-modus hvor alt gjøres for å redusere forbruket til et minimum.

Opp og ned
Adaptiv luftfjæring er standard og styrer dempingen av bilen. Det senker karosseriet med 15 mm i høye hastigheter og løfter det med 35 mm for bedre fremkommelighet på røft underlag. Bilen kan heves ytterligere 10 mm for vanskelige forhold.

Standard hjulutrustning på A6 Allroad er 18-tommere med dekk i dimensjon 235/55, og den har en funksjon som tar deg trygt ned bratte bakker i hastigheter mellom 10 og 20 km/t.

Nye A6 Allroad er på plass i Norge i mai.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: