[]
[] [firmabil.no] []

Nedtunet Jaguar


Terje Ringen



BMW gjør det, Porsche gjør det. Og når følger også Jaguar etter og lager en nedtunet utgave av sin nye dieselmotor.

Vi var blant de første som prøvekjørte Jaguar XF 2,2D – en etterlengtet modellvariant for den norske importøren som endelig fikk en real utfordrer til BMW 520d – den første XF som snek seg under kr 600.000.

LES: Våre førsteinntrykk

BMW har ikke nøyd seg med å selge den vanlige 520d som er på de fleste markeder, men har fått en nedtunet utgave som er skreddersydd for avgiftssystemet i noen få europeiske markeder, deriblant Norge og Belgia.

Nå følger Jaguar i samme fotspor. Som alternativ til 190-hesteren vi kjørte i fjor sommer, lanserer de nå i Storbritannia en nedtunet versjon med 163 hester fra den firesylindrede 2,2-literen.

Den leveres med den samme 8-trinns automatkassen fra ZF og automatisk stopp/start.

Akselerasjonen til 100 km/t skal ta 9,8 sekunder (opp fra 8,5) og potensiell toppfart er 209 km/t (ned fra 225). Snittforbruket er det samme for de to, nemlig 0,54 liter på mila og et CO2-utslipp på 149 g/km.

Britiske forhandlere tar opp bestillinger nå, med leveringer fra mars.

Det er foreløpig ikke klart om modellen kommer til Norge, men forskjellen på de 27 hestekreftene vil i så fall utgjøre ca. 30.000 kroner i norske avgifter – vel verd å ta med seg for den prisbevisste.

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: