[]
[] [firmabil.no] []

Sirkus Murano


Stein Pettersen
(Tekst og foto)



Med bling i grillen og diesel under panseret, får Nissan Murano en ny sjanse i et tøft segment.

Murano heter den største crossoveren i Nissans portefølje.

Den er ikke ny – men ettersom den frem til for et drøyt år siden bare fantes med en ganske tørst , og ikke alt for sprek, 3,5-liters bensinmotor har den ikke vært særlig interessant for det norske markedet.

Nå er det nye tider – for med en 2,5-liters turbodiesel på 190 hester har den tatt steget opp der den skal konkurrere med de nye bilene som befinner seg i den store utvalget av firehjulsdrevene biler til over en halv million.

Krombonanza
Tøff i trynet er en god beskrivelse av Murano.

Noen i designavdelingen har gått såpass bananas i krom når grillen skulle designes.

Kombinert med kraftige hjulbuer blir uttrykket definitivt maskulint, og Murano en bil man legger merke til.

Bilen kalles en crossover, men kan strengt tatt like gjerne bli puttet i SUV-kategorien.

For selv om du har en taklinje som buer seg noe mer enn de mest tradisjonelt firkantede firehjulstrekkerne, er resten av bilen ganske lik i løsninger som vi kjenner fra biler som BMW X3 og Mercedes GLK, eller for den saks skyld VW Tiguan og Ford Kuga.

Når du har beveget deg forbi den iøynefallende fronten er det lettere å se at det er en Nissan vi står foran. Særlig bak har den klare likhetstrekk med lillebror Qashqai.

Bra kvalitetsfølelse
Innvendig har man tatt det litt mer med ro.

Kombinasjonen av skinn og plast i god kvalitet gir en solid touch av premium. Faktisk bedre enn man forventer.

Når man samtidig vet at Nissan bygger biler for å tåle både bruk og tidens tann, er det beroligende.

Det er enkelt å finne en god sitteposisjon i forsetene, selv om jeg kanskje kunne ønsket litt lenger sitteputer og noe bedre sidestøtte. Det er en liten touch av amerikansk følelse i setene – bortsett fra at kvalitetsfølelsen er bedre.

I baksetet sitter ungene høyt og med god utsikt og rikelig plass til bena. Setet er også såpass høyt at selv voksne kan sitte komfortabelt i baksetet – selv med en langbent sjåfør.

Bak har du en smart løsning som gjør at du med et grep kan legge baksetene flatt for enkelt å kunne transportere større ting.

Som på mange firehjulstrekkere av denne typen blir gulvet i lasterommet relativt høyt, noe som gjør at bagasjeplassen ikke blir mer enn så vidt over 400 liter – det er omtrent det samme som du har en i vanlig Qashqai

Tøff konkurranse
Vår testbil kostet 723.000 kroner ferdig med ekstrautstyr – men da har du i prinsippet alt.

Skinn, automat, ryggekamera, Bose stereo med musikkdisk, navigasjon, dobbel takluke, oppvarmede bakseter.

Dieselmotoren er stillegående og føles som rikelig med krefter for Murano. Forbruket oppgis til 0,8 – ikke oppsiktsvekkende – men godkjent.

Under testen kjørte vi den noe billigere. Bilen oppleves som komfortabel og lettkjørt.

Som de fleste andre biler i denne klassen er den ikke veldig involverende, men styrefølelsen er bra.

Nissan er nok kanskje ikke førstevalget når man skal kjøpe SUV/Crossover i denne priseklassen, men fremstår som et bra alternativ og med en kvalitet som gjør den hyggelig å eie også når den er noen år gammel.

FAKTA Nissan Murano 2,5 dCi Tekna Pack
Motor:
4-sylindret diesel, 2488 ccm
Effekt:
140 kW (190 hk) v/4000 o/min.
450 Nm v/ 2000 o/min.
Mål:
486/188/172 cm (L/B/H)
Akselavstand:
282 cm
Bagasjevolum:
402 liter
Egenvekt u/fører:
1875 kg
Aks. 0-100 km/t:
10,5 sek.
Toppfart:
196 km/t
Snittforbruk:
0,89 l/mil
CO2-utslipp:
210 g/km
Pris:
kr 709.400

Konkurrenter: Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLK, Volvo XC60
 
+ Tøff komfortabel og solid
- Hovedkonkurrentene har merkevarer med høyere status.

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: