[]
[] [firmabil.no] []

Ny Zafira med 1,4-liter


Trygve Bæra
Tekst og foto



Med helt ny Zafira på plakaten hos Opel, står en 1,4-liter turbo-bensinmotor på programmet.

Tredje generasjon Zafira er nå på plass hos en forhandler nær deg, som 5- eller 7-seter. I det ytre er det spesielt på fronten man ser at dette er en helt ny bil.

De vitale mål har vokst markert, med en utvendig lengde som er 17 cm større og en akselavstand som er strukket nesten 6 cm. Sporvidden har lagt seg ut med drøyt 9 cm foran og nesten 8 cm bak.

Turbomotor
Dieselmotor har vært mest solgt på forrige Zafira, og slik vil det nok bli også på nykommeren. Men denne bensinmotoren med beskjedent slagvolum og god ytelse, er et interessant bekjentskap.

Motoren byr på mer enn nok krefter til all «vanlig» kjøring, ikke minst fordi maks-turtallet dekker et forholdsvis bredt område.

Et punkt som oppfattes som noe masete, er at automatgirkassen drar seg fort opp i turtall – og tilhørende lydnivå – under akselerasjon. En av forklaringene er at dreiemomentet på 200 newtonmeter er forholdsvis beskjedent til en bil som veier 1,6 tonn, uten passasjerer og last.

Foretrekker du manuelt gir, sparer du 30.000 kroner i forhold til automat, og du sparer ytterligere 30.000 ved å gå ned fra utstyrsnivå Cosmo til Enjoy.

Forskjellen ligger i soltak, alufelger, elektriske vindusheiser bak, bakkestartassistent, tåkelys, elektronisk klimaanlegg og kjørecomputer – med andre ord, Cosmo er vel verdt pengene.

Fleksibelt interiør
Fleksibilitet er et stikkord. Som tidligere kan de to setene som utgjør tredje seterad i 7-seteren felles ned og danne flatt bagasjeromgulv, men nå har den andre seteraden fått ny konstruksjon med tre individuelle seter.

Disse setene kan også foldes flatt, og dermed blir lastevolumet velvoksne 1792 liter når 7-seteren benyttes som 2-seter.

Skal bilen fylles med syv personer på vei til fotballtrening eller skirenn, må man nok basere seg på en takboks for å få med nødvendig utstyr, for ulempen som 7-seter er at bagasjerommet krymper til beskjedne 152 liter når alle seter er okkupert.

Velger du 5-seteren, har du større bagasjeplass til disposisjon enn i en vanlig stasjonsvogn, nemlig 710 liter.

Seteløsningene i nye Zafira er inspirert av lillebror Meriva. Slår du ned midtsetet i den andre seteraden, kan du skyve de to ytterste setene innover og bakover.

Lengdejusteringen på de to yttersetene er hele 28 cm. Samtidig får du armlener mellom de to setene. Denne løsningen, som er standard på Cosmo-utgaven, gir «kongeplass» til de to som sitter i baksetet. Et trekkplaster for å få med tenåringene på ferie et par år til?

Vår prøvebil koster 450.000 kroner, hvorav ekstrautstyr beløper seg til 49.500 kroner. Til sammenligning koster Zafira med to-liters dieselmotor på 130 hk og manuelt gir 30.000 kroner mindre med samme utstyrsnivå.

 

FAKTA Opel Zafira Tourer Cosmo 1.4/140 hk aut.

Motor:

4-syl. bensin, 1362 ccm

Effekt:

103 kW (140 hk) v/4900-6000 o/min.
200 Nm v/1850-4900 o/min.

Mål:

466 x 188 x 168 cm (L/B/H)

Akselavstand:

276 cm

Bagasjevolum:

710 liter

Egenvekt m/fører:

1613 kg

Aks. 0-100 km/t:

10,9 sek.

Toppfart:

197 km/t

Forbruk blandet kjøring:

0,72 l/mil

CO2-utslipp:

169 g/km

Pris fra:

kr 399.900

Pris som prøvekjørt:

kr 449.400

Lansering i Norge:

Konkurrenter: VW Touran, Ford Grand C-Max, Ford S-Max, Peugeot 5008, Mazda5, Renault Grand Scenic


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: