[]
[] [firmabil.no] []

Med det lille ekstra


Trygve Bæra
Tekst og foto



FØRSTEINNTRYKK: Med 5 dører er Audi A1 Sportback mer praktisk enn sitt opphav. Dessuten har den fått en drøy centimeter ekstra takhøyde bak.

Det er ikke dramatiske endringer som er gjort på A1 Sportback. Bagasjevolumet er uendret, det samme er utvendig lengde, i underkant av fire meter, men høyden er løftet noen millimeter.

Den ene centimeteren som dette betyr i innvendig takhøyde i baksetet, er akkurat nok til at undertegnede sitter naturlig og uanstrengt uten å subbe hårtustene i taket.

Med knærne plassert ut på hver side av seteryggen sitter jeg relativt behagelig bak en 175 cm lang sjåfør. Dessuten, med fem dører istedenfor tre, er den praktiske nytteverdien økt ved at det er langt enklere å komme seg inn og ut av baksetet.

Premiumfølelse
Førermiljøet er oversiktlig og ryddig, og gir meget høy kvalitetsfølelse i både finish og materialvalg. En presis og tett manuell girkasse sjaltes med en kort girspak med en stor, god girkule.

Man føler seg komfortabel ved rattet, selv om det er en småbil. Styringen er presis og forholdsvis kontant.

På vanlig landevei er det hjulstøy som er den dominerende lydkilden. Våre prøvebiler under den internasjonale presselanseringen i Spania, sto på den forholdsvis sportslige dekkdimensjonen 215/40 R17. På motorvei er bilen meget stabil i høyere hastigheter.

BILTEST: Kontinentale sjarmører

Sylinderstyring kommer
A1 Sportback lanseres i Norge i februar med fire motorvarianter på programmet. Senere kommer ytterligere tre motorer, deriblant en interessant 1,4-liters TFSI-motor med 140 hk.

Denne bensinmotoren, som får sin debut her i A1 Sportback, kjennetegnes av «cylinder-on-demand».

Systemet går ut på at stempelstengene på to av de fire sylindrene forskyves på kamakselen slik at de ikke har noen kam å jobbe mot, bare en rund aksel. Dermed settes både innsugnings- og utblåsningsventilene i lukket stilling.

Ved lav belastning arbeider altså motoren med bare to sylindere. Senere kommer motoren i flere Audi-modeller, blant annet den kommende A3.

Mest bensin
Importør Harald A. Møller har tenkt å selge 1000 eksemplarer av A1 i året, hvorav 700-800 Sportback og 200-300 vanlig A1.

De har hittil solgt ca. 70 prosent bensinmotor på A1, og denne andelen vil sannsynligvis stige ytterligere med Sportback. Bestselgeren forventes å bli 1.4 TFSI med 122 hester.

A1 quattro kjørte vi prototypen av for et år siden, etterpå har det vært ganske stille. Audi lover at vi vet mer om den etter Genève-utstillingen.

LES OM: Sjarmerende krabat på alle fire

Priser Audi A1 Sportback

Modell:

Pris

1.2 TFSI 86 hk manuell (april)

kr. 199.900.

1.4 TFSI 122 hk manuell (april)

kr. 224.000.

1.4 TFSI 122 hk S tronic (februar)

kr. 238.300.

1.4 TFSI 185 hk S tronic (februar)

kr. 357.000.

1.6 TDI 90 hk manuell (februar)

kr. 205.800.

1.6 TDI 90 hk S tronic (april)

kr. 231.300.

1.6 TDI 105 hk manuell (februar)

kr. 216.800.

Ikke priset

1.4 TFSI 140 hk (august)

2.0 TDI 143 hk (august)

FAKTA Audi A1 Sportback 1.4 TFSI 122 hk S tronic

Motor:

4-syl. bensin, 1390 ccm

Effekt:

90 kW (122 hk) v/4800 o/min.
200 Nm v/1500-4000 o/min.

Mål:

395 x 175 x 142 cm (L/B/H)

Akselavstand:

247 cm

Bagasjevolum:

270 liter

Egenvekt m/fører:

1225 kg

Aks. 0-100 km/t:

9,0 sek.

Toppfart:

203 km/t

Snittforbruk:

0,53 l/mil

CO2-utslipp:

122 g/km

Pris fra:

kr 238.300

Lansering i Norge:

Februar

Konkurrenter: Mini Clubman, og under tvil 3-dørs Alfa Romeo MiTo og Citroën DS3.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: