[]
[] [firmabil.no] []

Jubel-Corvette


Terje Ringen



Chevrolet markerer at det er seksti år siden første Corvette ble lansert - selvsagt er det et påskudd for en spesialutgave.

Bilprodusentene er flinke til å utnytte alle tenkelige og utenkelige jubileer maksimalt, og det gjelder ikke minst Chevrolets evne til å bygge opp om Corvette som en levende legende.

Nå er det jo ikke hvert år man fyller 60, så her har vi absolutt en legitim markering.

Siden den vises i januar 2012, er det selvsagt snakk om en 2013-modell med det nette tilnavnet «Corvette 427 Convertible Collector Edition». Ifølge GM er dette den raskeste og mest kapable Corvette cab’en i historien, og da snakker vi selvsagt bare om de serieproduserte.

LES: Våre prøvekjøringer av Corvette

- 2013-modellen er den siste i C6-generasjonen, og dermed passer det bra med en jubileumsutgave, sier Chris Perry, visepresident for global marketing og strategi hos Chevrolet.

- Vi kunne ikke komme på noen mer passende måte å feire disse milepælene på enn å vekke til live en av de mest legendariske kombinasjoner i merkets historie - Corvette cabriolet og en 427 motor, sier Perry.

Med det refererer Chevy ikke til antall hestekrefter, men til slagvolumet - 427 kubikktommer. Hvis du syns det høres spedt ut, så la meg ile til og fortelle at det tilsvarer 7008 kubikkcentimeter, altså drøye 7 liter.

LS7 er betegnelsen på motoren som yter 505 hk og har et maks dreiemoment på 637 Newtonmeter. Når vi legger til at bilen ender på 1522 kg etter flere vektbesparende tiltak, regner du kjapt ut av hver hest bare skal skyve så vidt over 3 kg.

Det betyr at denne spesialutgaven har mer kraft per kilo masse enn cabrioleter som Porsche 911 Turbo S, Audi R8 5,2 RSI, Aston Martin DBS Volante og Ferrari California, ifølge Chevrolets beregninger.

427 Convertible gjør null til hundre på under fire sekunder, en quarter-mile på 11,8, klarer laterale krefter på 1,04 G og har en potensiell toppfart på 306 km/t.

Spesialutgaven kommer på markedet til sommeren, men allerede sist helg ble det første eksemplaret solgt på veldedighetsauksjonen Barrett-Jackson Scottsdale for den nette sum av 600.000 dollar.

I tillegg til 427 Convertible Collector Edition skal det også lages noen litt mildere jubileumsutgaver lakkert i arktisk hvitt med diamantblått skinninteriør og blå kalesje. De får nok en langt mer overkommelig pris.

For spesielt interesserte bringer vi en oversikt over Corvettes jubileumsmodeller gjennom tidene. Håper dere tilgir at den er på engelsk.

Spesialutgaver av Corvette:

YEAR

MODEL

FEATURES

PRODUCTION

1978

25th Anniversary

Two-tone silver exterior with gray leather interior

15,283

1982

Collector Edition

Silver-beige exterior color with lower graphic accent; silver-beige leather interior; bronze-tinted roof panels; cast aluminum “fin” wheels and unique VIN identification

6,759

1988

35th Anniversary

White lower body with white 17-in. wheels, with black roof and dark removable roof panel; special badging and embroidered seat logos; all-white leather interior

2,050

1993

40th Anniversary

First anniversary model offered in coupe and convertible body styles; Ruby Red exterior with special badging; Ruby Red leather-covered seats

6,749

1996

Collector Edition

Sebring Silver exterior with special badging;

silver 17-inch ZR-1-style wheels;

 “Collector Edition”-embroidered seats; optional LT4 5.7L engine with 330 hp

5,412

2003

50th Anniversary

Special 50th Anniversary Red exterior; specific badging and champagne-color five-spoke wheels; Shale leather-trimmed interior

11,632

2004

Commemorative Edition

Coupe and convertible models in LeMans Blue with Shale leather-trimmed interior; Z06 model in LeMans Blue with silver stripe graphics and carbon fiber hood

4,829 (coupe/convertible)

2,025 (Z06)

2013

60th Anniversary

 

 

 

 

427 Convertible Collector Edition

 

Arctic White with Blue Diamond leather-wrapped interior and blue top (convertibles); special badging; optional stripe package; 60th logo gauge cluster and sill plates

 

427 Convertible Collector Edition with LS7 engine; carbon fiber hood, fenders and floor panels; 19-in./20-in. wheels with Michelin PS2 tires; std. Magnetic Selective Ride Control; 427 hood badges

TBD

 

 

 

TBD

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: