Rally Monte Carlo for gamlebiler
Søndag morgen kl. 09.00 går starten for årets Rallye Monte Carlo Historique. Fra KNA-hotellet i Oslo viftes 17 biler avgårde. Far og sønn Tom og Thomas Berve skal ut på et rally de har drømt om lenge. Rallye Monte Carlo har en egen klang i Norge. Helt fra det første gang hadde start i Norge (i Stavanger) i 1931, har det vært stor interesse for dette helt spesielle rallyet. Det har flere startsteder, og bilene samles for krevende fjellprøver i Alpene. I 1955 kom Norges foreløpig eneste seier i det legendariske Rallye Monte Carlo. Gunnar Fadum og Per Malling vant med en Sunbeam. LES OGSÅ: Forhåndsomtale med deltagerliste Sist uke var det Rally Monte Carlo for nye biler – der Petter Solberg ble nummer tre. Søndag er det klart for biler eldre enn 30 år – og det er påmeldt over 300 biler. Oslo er et av seks startsteder. De andre er Torino, Reims, Glasgow, Warszawa og Barcelona. Norsk suksess I 2004 ble Monty Karlan og Stein Røed totalvinner av løpet. Monty Karlan har også en rekke andre gode plasseringer. LES: Våre tidligere reportasjer fra Rallye Monte-Carlo Historique I 2003 tok han 2. plass totalt med Oddvar Moland som kartleser. I 2000 tok han 3. plass totalt som kartleser for amerikanske John Buffum, og i 1999 ble det 2. plass på Karlan med Oddvar Moland i kartleserstolen. Karlan stiller også i år med ikke ukjente Valter Chr. Jensen som kartleser. I 2009 ble Svein Lund og Tore Fredriksen totalvinner av løpet, og som ikke det var nok sørget Henning Jørstad og Tine Hallre for norsk dobbeltseier. Krevende og langt løp Der tar deltagerne ferge til Hirtshals i Danmark før turen går videre på landeveien, og mandag kveld skal man være i Bad Homburg. Først onsdag morgen starter man med de såkalte regularity-etappene i Alpene. Da skal man kjøre flere kjente etapper som også Petter Solberg og de andre deltagerne i forrige ukes VM-løp kjørte. Men i det historiske løpet kjører man på idealtid. Det er det store konkurransemomentet, ikke å kjøre for fort og ikke for sakte, og det er mange steder hemmelige tidskontroller. Den oppgitte gjennomsnittshastighet kan være tøff nok, for det kan det være både snø og is på veiene. Først natt til lørdag neste uke avsluttes løpet, og som seg hør og bør er det avslutning i Formel 1-traseen i Monte Carlo. Den store drømmen Bilen har vært ferdig rigget som rallybil lenge – men i år er det far og sønn Berve som skal ta turen sørover. - Rally Monte Carlo har jo alltid hatt en egen tiltrekning, sier Tom Berve. Det var et rally man drømte om – som man fulgte med på – og som alltid har vært rallyet over alle rally. Vi gleder oss stort til løpet og har gjort de nødvendige forberedelser. For de norske deltagerne har planlagt deltagelsen i lang tid. Det er etablert et team der de fleste norske deltar. Team Billerud har ordnet med alt fra felles hjemtransport av biler etter løpet, felles service og man har jobbet sammen rundt alt av dokumenter, noter og alle andre forberedelser. - Dette å være med på et slikt team er noe av den store fornøyelsen, sier Berve. Det er en gjeng som dyrker sin hobby sammen. Det virker som om alle hjelper alle. De to siste årene har Berve selv vært med på serviceopplegget rundt løpet – så han har også sett rally fra den siden. Ikke mye vinter Årets løp har en rekke ganske spesielle biler. Det er større deltagelse fra tidligere Russland der flere kommer med Volvo, Lada og Moskwitch. Det er også deltagere fra Japan og USA – men løpet domineres av Porsche 911. Arrangørene søker å begrense enkelte bilmodeller da de ønsker at det skal være spredning på biltypene i løpet. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |