Brukt hybrid – risiko eller kupp?
BRUKTBIL: Det er mange år siden hybrid ble etablert som ett av svarene på fremtiden. Noen var tidlig ute, men hvordan er det å kjøpe en brukt Hybrid? Japanerne, med Toyota i lederposisjon, har klart å etablere hybrid som et stempel for økotenkning, men mye har skjedd både med teknologi og oppfatninger på de årene som har gått. Vil gjerne kjøpe ny Om man ser på salget av Prius alene, er det liten tvil om at man ser at mange av kundene som har stått langt fremme i hybridkøen har valgt å kjøpe ny bil. Det er en fordel for deg som skal kjøpe brukt, fordi det har gjort noe med prisene på brukte biler. Også tidligere har vi påpekt at prisutviklingen på lederhybriden viser at det er mulig å gjøre gode kjøp. Prius er ofte bedre utstyrt enn en tilsvarende Auris er. Dessuten gir hybrid en tilgang til gode, trinnløse girkasser, noe som gjør komfortfaktoren stor. Små problemer En undersøkelse som britiske «Driver Power» har gjort viser gode resultater for brukte hybridbiler. Fjorårets rapport fra tyske TÜV viser at forrige generasjon Prius er den bilen som har lavest feilprosent, med 2,2 prosent feil. En av årsakene er, ifølge produsentene, at drivlinjene verken trenger en tradisjonell startmotor eller dynamo, og at Prius også er utstyrt med registerkjede. I tillegg gjør systemet som samler sammen energi under oppbremsing, at både klosser og skiver holder lenger enn på tradisjonelle biler. Bedre utvalg Det vil selvsagt variere hvor mange hybridbiler som finnes tilgjengelig på bruktmarkedet. Toyota, Lexus og Honda står naturlig nok for de fleste, og det er de vi skal ta en nærmere titt på: Honda Civic Hybrid /IMA (2006-) Du finner slike biler fra 2006 og 2007 til rundt 130.000 kroner og oppover. Om du er på jakt etter en hybridbil som i størst mulig grad ser ut, og oppfører seg, som en vanlig bensinbil, er Civic et bra valg. Etter vårt førsteinntrykk i 2006 skrev vi: «IMA’en (Integrated Motor Assist) ser brukbar ut, og den sørger i mange tilfeller for at de tyve hestene fra el-motoren blir lagt på toppen av forbrenningsmotorens. En slags elektrisk boost. Stopp/Start gjennom en massiv dynastarter høres bra ut. Og den kompakte konstruksjonen gjør at dette er ikke noen merkelig spesialmodell med enorme mysterier under panseret.» Forbruk blandet kjøring: 0,46 l/mil CO2-utslipp: 109 g/km. Honda Insight (2009-) Mens den første generasjonen av bilen med dette fremtidsrettede navnet var svært sær, ble andre generasjon mer praktisk. Har fått en del kritikk for mye hardplast, men Honda tok tak i problemene og gjorde en jobb med forbedringer. Brukte biler fra 2009 koster fra rett over 150.000 kroner. Vi testet bilen mot to generasjoner Prius i 2009 og skrev: «Hybridløsningen har fått en helt annen profil enn det vi ser for Prius. Tydeligst er det om man ser på størrelsen på elektromotoren. I Prius III er den på 80 hester, i Insight er den på 14. Riktignok gir den ekstra skyv i starten som gjør at bilen kjennes ganske kvikk ut, men så fort du skal forsøke deg på en forbikjøring merker du at her er det lite ekstra å hente.» Forbruk blandet kjøring: 0,44 l/mil. CO2-utslipp: 101 g/km Toyota Prius MkII (2003-2009) Prius var bilen som startet hybridbølgen. Førstegenerasjonsbiler er nesten i ferd med å bli samleobjekter, men den andre generasjonen er definitivt verdt å ta en nærmere titt på. Interiørkvaliteten er bra, og komforten er høy. Sammenlignet med en Corolla eller Auris fra samme tidsrom oppleves den nesten som premium. Vi testet bilen da den kom i 2003 og skrev: «Imponerende teknisk samvirkning mellom el- og bensinmotoren bidrar både til lavt forbruk og avgiftsrabatt.» Da vi igjen hadde bilen i test da tredje generasjon kom i 2009 skrev vi: «Prius II er godt utstyrt, vår hadde både ryggekamera og navigasjon integrert i den store skjermen midt på dashbordet. Det finnes mange store og gode rom til oppbevaring, og gearsystemet er lett å bruke.» Sjekk også vår bruktbilomtale av Prius i Bil 10-2009 eller på nett. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |