- Mister eneretten
Merkeforhandlerne vil nær fremtid til å miste mye av sitt nåværende "monopol" på bilenes sikkerhetssystemer. Det sa Christer Liljenberg i Sveriges Bildelsgrossisters Förening (SBF) på Automessen 2012. Det var under åpningsseminaret på Automessen at Liljenberg trakk frem hva som trolig kommer til å bli de viktigste endringene på servicemarkedet fremover. - Den største utfordringen fremover, blir å sikre at de frie verkstedene får tilgang til informasjon knyttet opp til telematikk og sikkerhetssystemer, sier Liljenberg. B- og S-call I dag er det grovt sett tre former for telematikk som er utbredt i nye biler: E-call (Emergency), B-call (Breakdown) og S-call (Service). - E-call representerer ingen utfordring for bilbransjen. Dette er et system som alle støtter fullt ut. Det er verre med de to andre, sier SBF-sjefen. - I dag er det slik at når det i bilens display "utløses" en B- eller S-call, knyttes denne informasjonen kun opp de respektive merkeverkstedene. - Det gir kundene færre valg enn hvis denne informasjonen var fritt tilgjengelig, sier Liljenberg. Han mener at all telematikk må være tilgjengelig for hele bransjen. Sikkerhetssystemer SBF er, i likhet med sin norske søsterorganisasjon ABL, medlemmer av FIGIEFA. Det er deres moderorganisasjon med kontor i Brussel. FIGIEFA arbeider nå med å sikre de frie verkstedene full tilgang til bilens sikkerhetssystemer. - Det neste som kommer til å skje er at frie verksteder vil få full anledning til å kode om nøkler og startsperrer. Dette er noe som bilprodusentene frem til nå har forbeholdt sine merkeverksteder, sier Liljenberg. Hybrider SBF-sjefen mener at den neste store utfordringen for de frie verkstedene er å skaffe seg tilstrekkelig kompetanse for å være i stand for å ta service og reparasjoner av hybridbiler. - Vår erfaring viser at det i praksis ikke er en eneste hybridbil som repareres på et fritt verksted, sier han. - Riktignok har mekanikerne full rett til å delta på kurs i regi av importøren, men så langt er det få som gjør det. Liljenberg er bekymret for at importørene priser kursene svært høyt. - Det er ikke lov å drive prisdiskriminering, men det finnes måter å omgå dette på, sier han, og gir dette eksempelet: - Kursene kan prises høyt, så får merkeforhandleren tilbake betydelig kickbacks på deler i etterkant. - Dette kan være en måte å holde mekanikere ute fra kursene på hybridteknologi, og jeg ser ikke bort fra at dette skjer, sier han. Artikkel fra www.firmabil.no URL:
|