Lav spenning
BILTEST: Hvor langt kommer vi egentlig med en elbil? – Kjør så langt det går, sa redaktøren. Vi tok ham på ordet, ladet batteriene på to av markedets mest interessante elbiler, og satt kursen sørover fra Oslo sentrum. Først publisert i Bil 12-2011. OBS! Denne artikkelen ble publisert i Bil i november 2011. Siden den gang er prisene på i-Miev senket med ca kr 50.000 - noe som gjør modellen mer attraktiv med hensyn til pris. Den vil likevel tape duellen mot Leaf med klar margin. Fra Oslo sentrum lar vi de to bilene cruise i hastigheter opp mot 90 km/t på E18 til Drammen, og deretter holder vi oss på mindre trafikkerte veier med lavere hastighet, nærmere bestemt gamle E18 via Holmestrand og Sem. Til Porsgrunn? 175 kilometer rekkevidde, sier Nissan-brosjyren. Tilsvarende lovnad hos Mitsubishi er 150 kilometer. Basert på denne teoretiske rekkevidden hadde vi kalkulert med at MiEVen i hvert fall ville holde det gående til et sted i Larvik-området, mens vi så for oss at Leaf ikke ville slå av hovedbryteren før vi hadde passert Eidanger/Porsgrunn. Ved Stokke, 111 km fra start, er det ikke gnist igjen i i-MiEV – men det skal den ha, den har tilbakelagt 11 km etter at den første gang varslet at den var ”tom”. Det smarte navi-informasjonssystemet i Leaf forteller at den nærmeste ladestasjonen er ved Stokke rådhus, så etter å ha buksert Mitsubishien opp på tilhengeren, er Stokke kommunes høyborg det naturlige målet. Lade-debut Etter å ha lett litt rundt rådhuset, finner vi riktignok to ladestolper for elbil – begge plassert på plass for handikap-parkering. Vår ankomst vekker en smule forvirring, for dette er aller første gang noen kommer for å kjøpe strøm til elbilen sin her. Men etter kort tid kommer en blid og velvillig Kirsti Eriksen fra administrasjonen og låser opp ladeboksen for oss, så vi kan gi ny næring til lille i-MiEV. Der blir den forlatt helt alene, med ny navlestreng, mens Leaf fortsetter friskt videre sørover. Men vi er forberedt på kortvarig glede. Allerede da i-MiEV stoppet, sto det å lese på skjermen i Leaf at den bare hadde ork til 17 kilometer til. Det viser seg å være optimistisk. Allerede etter 11 kilometer, det vil si 122 km fra start, ved Fokserød i Sandefjord kommune, må vi se oss om etter nærmeste busslomme. I rettferdighetens navn skal vi nevne at mens vi kjørte i-MiEV helt tom, kunne vi ha tynt noen flere kilometer ut av Leaf. Men vi måtte ha igjen litt strøm for å få kjørt den opp på tilhengeren. Med sine 1600 kg er den for tung til å skyves opp med håndkraft. Rekkeviddefrykten Fasiten er altså at i praksis, med normal kjøring på normale veier, i normale hastigheter og med én person i bilen – og med bare helt nødvendig bruk av klimaanlegg – oppnår vi en rekkevidde som er ca 25 - 30 prosent lavere enn den teoretiske. Legg så til at vår kjøring foregikk på en normalt varm høstdag, ikke midtvinters med sprengkulde, så er det all grunn til å legge rekkeviddefrykten lett tilgjengelig i bakhodet. Når det er sagt, er det ingen grunn til å være redd for at du plutselig og uten forvarsel står tom for strøm på en øde landvei. Når det gjelder i-MiEV viser vår praktiske prøve som nevnt at den faktisk kjører 11 kilometer etter at varsellampene viser ”tom”. Med Leaf har du en ekstra rekkevidde på 10 km – riktignok med maks hastighet 30 km/t – etter at ”tanken” er tom. Dessuten viser begge bilene kontinuerlig hvor langt du kan kjøre på gjenværende strøm – men vår prøve viser altså at dette er høyst veiledende. LES VIDERE: - Del 2 - Testvurdering og poeng Mitsubishi i-MiEV - Testvurdering og poeng Nissan Leaf
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |