[]
[] [firmabil.no] []

Audi topper TT RS


Terje Ringen



Audi TT RS er utvilsomt en potent sportsbil. Nå kommer en enda hetere Plus-versjon.

Audi TT RS kommer i to karosseriformer, som 2+2 coupé og 2-seters roadster.

Det er neppe mange som har klaget på ytelsene i bilen, men nå lanserer likevel Audi en TT RS Plus med enda mer effekt, samtidig som den blir litt snillere mot miljøet.

LES: Vår prøvekjøring av TT RS

Fortsatt finner vi en vellåtende 5-sylindret TFSI-motor under panseret, men nå er effekten økt med 20 hk til 360 mens maks dreiemoment er justert opp med 15 Nm til 465.

Launch control
Mens TT RS tidligere kun ble levert med manuell, 6-trinns girkasse, kan de som foretrekker en kjapp DSG-kasse nå få S tronic i 7-trinnsutgave i TT RS. Denne kassen leveres i kombinasjon med launch control som får deg meget raskt avgårde når lyset skifter til grønt.

Null til 100 km/t går unna på 4,1 sekunder (4,3 med manuelt gir) i coupé og 4,2 sekunder (4,4) med roadster. Begge har en toppfart på 280 km/t, og på tross av kraftig motor er forbruket relativt beskjedent – 0,85 liter på mila.

Hot wheels
For å ivareta stoppegenskapene er bilene utstyrt med perforerte skiver med 4-pots calipere på forhjulene. Felgene er elegante 19-tommere med 5-arms rotordesign – de er sortlakkert med røde innslag og påmontert dekk i 235/35-profil.

Audis additive dempersystem kalt Magnetic Ride, er standard på norske biler. Det er også en stor, fast bakving som øker marktrykket i høyere hastigheter.

Den velkjente Audi-grillen er utført i høypolert, sort diamantmønster med en innramming i matt aluminium-look. Speilhusene er laget i CFRP (karbonforsterket plast), og eksosen ender i to ovale rør med en flap som forsterker godlåten, når du ønsker.

TT RS kommer på gata i april, og de norske prisene er foreløpig ikke klare. Men du må nok regne med å bla opp rundt en million kroner for et eksemplar.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: