[]
[] [firmabil.no] []

På første klasse


Terje Ringen
Tekst og foto



NETTKJØRT: BMW har lansert nye motorer i 5-serien. Vi har kjørt BMW 528i xDrive Touring Sportsautomat.

Det er bare et drøyt år siden dagens 5-serie Touring kom på markedet, men BMW har allerede foretatt omfattende oppdateringer på motorfronten, noe som innebærer at du heretter må opp i 530-variantene for å få 6-sylindrede motorer - enten du foretrekker bensin eller diesel.

LES: Fra seks til fire hos BMW

Det er lenge siden modellbetegnelsene refererte til slagvolum hos BMW (eller Mercedes for den saks skyld), det er bare å innfinne seg med det. Men fortsatt gir de en indikasjon på hva slags effekt bilene har.

Downsizing
Mens 523i og 528i hittil har vært rekkeseksere med samme blokk som 530i, deler nye 528i blokk med 520i – en firesylindret toliter. Avansert turboteknikk kompenserer imidlertid på utmerket vis for manglende slagvolum.

På papiret har 528i 13 hester færre enn forgjengeren, men mens du tidligere måtte opp i 6600 omdreininger for å hente frem toppeffekten, er den nå tilstede fra 5000 til 6500 o/min og blir dermed mer anvendelig.

Bånndrag
Vel så viktig er dreiemomentet – mens «gamle» 528i hadde 310 Newtonmeter ved 2600-5000 omdreininger, har den nye 350 Nm ved 1250-4800 o/min. Det gjør at du akselerer uanstrengt selv fra svært lave turtall og har massevis av krefter «i kjelleren».

Null til hundre-tiden forbedres med et halvt sekund, og siden du kan cruise på et høyere gir, reduseres forbruket med godt og vel 11 prosent.

Det gir i sin tur lavere CO2-utslipp som belønnes med lavere avgifter. Dermed synker innstegsprisen på en 528i med ca. kr 65.000.

«Vår bil» var i tillegg utstyrt med xDrive firehjulsdrift og Sportsautomat – en avansert 8-trinns girkasse med kontante, men likevel silkemyke girskift. Med xDrive er det aldri skummelt å foreta filskift på en motorvei dekket med snøslaps.

I godstolen
Sjelden har jeg kjørt 75 mil på norske vinterveier så ubesværet. Gode komfortseter med solid sidestøtte og mange innstillingsmuligheter kan nærmest sammenlignes med godstolen hjemme i stua.

Avansert cruise-control lar deg følge køen, selv når den stopper for rødt lys, mens din eneste oppgave er å holde styringen. Blir du for sløv og krysser en stripe uten å gi tegn, får du en behagelig påminnelse gjennom en vibrasjon i rattet.

Vår bil hadde utstyr for 300.000 kroner, på toppen av basisprisen på 781.200, så det meste du forventer å finne på en bil i denne klassen var på plass. Blant annet et glimrende headup display som viser all viktig informasjon, som hastighet, lokal fartsgrense, navigasjon mm. på frontruta.

Allsidig
BMW 5-serie er utvilsomt en av de mest komfortable og luksuriøse biler i sitt segment, samtidig som du står fritt til å hente frem langt mer sportslige egenskaper ved et par lette tastetrykk.

Da jeg kjøpte min første BMW på slutten av 90-tallet, valgte jeg en 320i nettopp for å få en bil med rekkesekser, en av BMWs stolte tradisjoner. Jeg skal derfor medgi at det var med en viss skepsis jeg inntok førersetet i den firesylindrede 528i.

Og jeg savner nok den deilige seksergangen ved lave turtallet, og det herlige snerret ved akselerasjon, men du skal ikke kjøre mange milene før du glemmer slike bagateller og bare nyter den herlige bilens massive krefter.

Nøyer du deg med mindre motor og utstyr, samt drift på bakhjulene, får du en 5-serie Touring til omtrent halvparten av hva «vår» bil koster.

FAKTA BMW 528i xDrive Touring Sportsautomat

Motor:

Turbo bensin, 1997 ccm

Effekt:

180 kW (245 hk) v/5000-6500 o/min.
350 Nm ved 1250 - 4800 o/min

Mål:

491 / 186 / 146 cm (L/B/H)

Akselavstand:

297 cm

Bagasjevolum:

560-1670 liter

Egenvekt u/fører:

1880 kg

Aks. 0-100 km/t:

6,7 sek.

Toppfart:

244 km/t

Snittforbruk:

0,73 l/mil

CO2-utslipp:

169 g/km

Pris:

fra 781.200 kroner

Pris:

kr 1.079.310 som prøvekjørt

Konkurrenter: Audi A6 Avant, Mercedes E-Klasse stasjonsvogn

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: