[]
[] [firmabil.no] []

Eksklusiv A1 quattro


Trygve Bæra
Tekst og foto



Joda, Audi setter A1 quattro i produksjon, men den blir ingen bestselger. Kun 333 biler skal selges – Norge får en kvote på to.

Etter at vi kjørte prototypen av A1 quattro i Canada for et drøyt år siden, har det vært stille rundt A1 quattro. Ville den komme i produksjon, og når ville den være klar?

Nå har vi igjen kjørt bilen, på lukket bane i svenske Åre, og her handler det om produksjonsklar utgave. Fra mai til oktober vil det bli produsert 333 eksemplarer. Punktum. Importør Harald A. Møller AS har fått tildelt en kvote på to biler.

Skikkelig trøkk
En vesentlig forskjell fra prototypen, som var litt for beskjedent motorisert med en 1,4-liter med 122 hk, har produksjonsbilen fått ubeskjedne 256 hk under panseret.

TFSI-motoren med 2,0-liters volum er kombinert med sekstrinns manuell kasse, og dreiemomentet er velvoksne 350 Nm.

Selv om bilen veier et par hundre kilo mer enn den vanlige A1, på grunn av quattro, mer avansert hjuloppheng og høyt utstyrsnivå, er det en virkelig lommeracer Audi her har utviklet.

256 hester sørger for å sparke ekvipasjen fra null til hundre på 5,7 sekunder – når underlaget er tørr asfalt. Vi oppnådde ikke på langt nær samme akselerasjon på isbanen ved Åre, men morofaktoren var desto høyere.

TTS-kopi
Bilen er meget godt balansert selv om den har kort akselavstand. Når det gjelder kjøreegenskaper kan vi si at Audi TTS har vært fadder for nykommeren. Med unntak av litt mindre sporvidde, er for eksempel hele bakhjulsopphenget identisk med det som finnes i TTS.

En fiffig detalj er det at ESP-systemet er utstyrt med sport-modus.

Det betyr at det ikke begrenser seg til av eller på, men har en middelposisjon hvor du får litt stabiliseringshjelp uten at all moroa forsvinner. I praksis betyr det at ESP-systemet retter opp de verste førerfeil uten å dra ned på motorturtallet.

Utstyrsfest
De to norske kundene må forvente å betale en saftig pris for den lille bilen, selv om importøren ikke har fastsatt endelig pris. De anslår 780.000 kroner, men understreker samtidig at prisen inkluderer obligatorisk ekstrautstyr for 160.000 kroner.

Utstyret omfatter blant annet xenonlys med LED frontlys, S-sportsseter i skinn, 18-tommers felger, lys- og regnsensorer, MMI navigasjon, DAB digital radio med Bose høyttalersystem og blåtann telefonsystem.

 

FAKTA Audi A1 quattro

Motor:

4-syl. bensin, 1984 ccm

Effekt:

188 kW (256 hk) v/6000 o/min.
350 Nm v/2500-4500 o/min.

Mål:

400 x 174 x 142 cm (L/B/H)

Akselavstand:

247 cm

Bagasjevolum:

210 liter

Egenvekt m/fører:

Ca 1450 kg

Aks. 0-100 km/t:

5,7 sek.

Toppfart:

245 km/t

Snittforbruk:

0,85 l/mil

CO2-utslipp:

200 g/km

Pris fra:

Ca kr 780.000

Lansering i Norge:

Våren/sommeren

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: