Ny Hyundai i30 på veien
FØRSTEINNTRYKKET: Hyundai fornyer en av sine viktigste modeller, Golf-utfordreren i30. Vi har kjørt den. Da dagens i30 kom på markedet i 2007, var design et av argumentene Hyundai fremhevet. De har ikke mindre grunn til å være fornøyde nå som andre generasjon står klar. Familielikheten med storebror i40 er godt synlig, og det er ingen ulempe. Hyundai i30 er utviklet i Europa og tilpasset europeisk smak, både med hensyn til utseende og kjøreegenskaper. Litt større Sporvidden foran og bak er økt for å gi mer dynamiske kjøreegenskaper. Den relativt rause akselavstanden er den samme som tidligere, men ellers er det meste på bilen nytt, både utvendig og innvendig. Motorutvalget består av 1,4- og 1,6-litere for bensin og diesel – til sammen seks alternativer. For Norges del begrenses utvalget til tre – 1,4-liter med 100 hk og 1,6 med 120 hk for bensin, samt ett dieselalternativ – 1,6 med 110 hk. Hyundai forventer en noenlunde lik fordeling mellom diesel og bensin. 6-trinns manuell girkasse er standard, men 6-trinns automatkasse kan leveres i kombinasjon 1,6-literne. Stillegående Gode justeringsmuligheter av sete og ratt, logisk plasserte betjeningsorganer og lettleste instrumenter gjør det lett å finne seg til rette bak rattet. Vi fikk bare prøve de største motorene under lanseringen, og disse svarte til forventningene med hensyn til ytelser. I Norge er det som nevnt de mindre motorene som er aktuelle. En smart ny finesse på i30 er ryggekameraet som ligger skjult inne i logoen på bakluka, og kommer frem - uten dugg og smuss - når bilen settes i revers. Tilbyr trygghet Dermed skiller Hyundai seg ut ved å tilby fem års garanti med ubegrenset kjørelengde, inkludert veiassistanse og en årlig helsesjekk av bilen. Siden lanseringen i 2007 er det solgt 5000 av i30 i Norge. Hyundai håper å selge 120.000 biler årlig i Europa – for Norges del er salgsmålet på beskjedne 1000 biler i år. Dersom du vurderer en ny bil i Golf-klassen, er det god grunn til å vurdere en Hyundai i30 som alternativ til en av de franske, japanske eller tyske konkurrentene.
Konkurrenter: Volkswagen Golf, Opel Astra, Mazda3, Toyota Auris, Peugeot 308, Citroën C4 og mange flere
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |