[]
[] [firmabil.no] []

Ny Hyundai i30 på veien


Terje Ringen
Foto: Øivind Skar



FØRSTEINNTRYKKET: Hyundai fornyer en av sine viktigste modeller, Golf-utfordreren i30. Vi har kjørt den.

Da dagens i30 kom på markedet i 2007, var design et av argumentene Hyundai fremhevet. De har ikke mindre grunn til å være fornøyde nå som andre generasjon står klar. Familielikheten med storebror i40 er godt synlig, og det er ingen ulempe.

Hyundai i30 er utviklet i Europa og tilpasset europeisk smak, både med hensyn til utseende og kjøreegenskaper.

Litt større
Sammenlignet med forgjengeren er nye i30 strukket med 20 mm, den er 5 mm bredere og 10 mm lavere. Det har gitt litt ekstra plass til passasjerer og bagasje.

Sporvidden foran og bak er økt for å gi mer dynamiske kjøreegenskaper. Den relativt rause akselavstanden er den samme som tidligere, men ellers er det meste på bilen nytt, både utvendig og innvendig.

Motorutvalget består av 1,4- og 1,6-litere for bensin og diesel – til sammen seks alternativer.

For Norges del begrenses utvalget til tre – 1,4-liter med 100 hk og 1,6 med 120 hk for bensin, samt ett dieselalternativ – 1,6 med 110 hk.

Hyundai forventer en noenlunde lik fordeling mellom diesel og bensin. 6-trinns manuell girkasse er standard, men 6-trinns automatkasse kan leveres i kombinasjon 1,6-literne.

Stillegående
Aerodynamikk og støydemping er tatt på alvor. Motorstøy er nærmest eliminert, og det samme er vindsus. Bilene vi kjørte var utstyrt med 17-tommers hjul, og på grov asfalt var hjulstøyen godt merkbar. 16-tommere med litt høyere profil ville trolig løst det problemet.

Gode justeringsmuligheter av sete og ratt, logisk plasserte betjeningsorganer og lettleste instrumenter gjør det lett å finne seg til rette bak rattet.

Vi fikk bare prøve de største motorene under lanseringen, og disse svarte til forventningene med hensyn til ytelser. I Norge er det som nevnt de mindre motorene som er aktuelle.

En smart ny finesse på i30 er ryggekameraet som ligger skjult inne i logoen på bakluka, og kommer frem - uten dugg og smuss - når bilen settes i revers.

Tilbyr trygghet
Selv om alle norske importører i dag tilbyr fem års garanti, er dette langt fra noen selvfølge i andre land.

Dermed skiller Hyundai seg ut ved å tilby fem års garanti med ubegrenset kjørelengde, inkludert veiassistanse og en årlig helsesjekk av bilen.

Siden lanseringen i 2007 er det solgt 5000 av i30 i Norge. Hyundai håper å selge 120.000 biler årlig i Europa – for Norges del er salgsmålet på beskjedne 1000 biler i år.

Dersom du vurderer en ny bil i Golf-klassen, er det god grunn til å vurdere en Hyundai i30 som alternativ til en av de franske, japanske eller tyske konkurrentene.

Priser Hyundai i30

Modell:

Veil. pris

i30 1,4 100hk 6MT Classic

kr 200 950

i30 1,4 100hk 6MT Comfort

kr 224 950

i30 1,6 120hk 6MT Comfort

kr 234 950

i30 1,6 120hk 6MT Premium

kr 270 950

i30 1,6 120hk 6AT Comfort

kr 259 950

i30 1,6 120hk 6AT Premium*

kr 295 950

i30 1,6 CRDi 110hk 6MT Classic

kr 205 950

i30 1,6 CRDi 110hk 6MT Comfort

kr 229 950

i30 1,6 CRDi 110hk 6MT Premium

kr 265 950

i30 1,6 CRDi 110hk 6AT Comfort

kr 268 950

FAKTA Hyundai i30 1,6D 128

Motor:

4-sylindret diesel, 1528 ccm

Effekt:

94 kW (128 hk) v/4000 o/min,
260 Nm v/1900-2750 o/min

Mål:

430/178/147 cm L/B/H

Akselavstand:

265,0 cm

Egenvekt:

1290 kg

Bagasjerom:

378-1316 liter (VDA)

0-100 km/t:

10,9 sek.

Toppfart:

197 km/t

Snittforbruk:

0,40 l/mil

CO2:

104 g/km

Pris fra:

kr 205.950 (1,6 CRDi 110 hk Classisc)

Pris som prøvekjørt:

Ikke aktuell for Norge

Konkurrenter: Volkswagen Golf, Opel Astra, Mazda3, Toyota Auris, Peugeot 308, Citroën C4 og mange flere

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: