[]
[] [firmabil.no] []

Viktig Sportbrake for Jaguar


Stein Pettersen



Jaguar setter nå inn støtet i jakten på kundene som frem til nå har kjørt tyske biler.

Så langt har Jaguar hatt et klart handikap i store deler av Europa. Mangelen på stasjonsvogn har garantert satt dem langt ned på listen hos kunder som så langt har valgt BMW, Mercedes og Audi. Nå er den tiden over.

Mot slutten av fjoråret begynte vi å se konturene av stasjonsvognutgaven av XF, spionfotografene klarte nemlig å få tatt bilder av bilen under testing i England.

Så, for noen dager siden, ble det lekket bilder på nettet som viste bakenden av XF, den første Jaguar stasjonsvogn siden X-Type gikk ut av produksjon.

Tyskere i fokus
For Jaguar har det aldri vært tvil om at det først og fremst er de tyske premium-merkene man har målt seg selv opp mot.

XJ går helt klart etter kundene som har kjørt 7-serie, S-Klasse og A8, mens XF har kjempet mot A6, E-Klasse og 5-serie.

Hele tiden har mangelen på en stasjonsvogn gjort at Jaguar ikke har havnet på listen hos kunder som ganske sikkert ville ha funnet seg godt til rette i det erkeengelske, om enn så indisk-eide merket.

Bildene viser at Jaguar på ingen måte lar funksjon overdøve design. Det er liten tvil om at den nye stasjonsvognen blir en av de lekreste på markedet, med linjer som er gjenkjennelige fra dagens sedan.

Bra med plass
Til tross for at design er viktig, ser det ut som man om også har klart å gjøre XF Sportbrake relativt praktisk.

Bagasjerommet tar 550 liter med bakseteryggen oppe, noe som er på høyde med Audi A6 sine 565, og 5-series 560.

Ingen av disse har for øvrig noe å stille opp mot E-Klasse, som byr på hele 695 liter, klassens desidert største.

Skal du bare ha med deg en passasjer, men desto mer bagasje, kan du få plass til 1.675 liter bagasje med baksetene lagt ned. Også dette tallet er helt på høyde med bilene fra Bayern og Ingostadt.

Baksetet kan deles på den tradisjonelle 60/40 måten.

En og annen hest eller båt kan man også få med seg om man går for XF Sportbrake, den kan nemlig trekke 1850 kilo henger.

Litt større
Om vi sammenligner med sedanmodellen, har stasjonsvognen strukket seg litt lenger, slik at den nå er 4,97 meter lang. Lenger taklinje gjør også at bakseteplassen har blitt høyere, noe som selvsagt er en fordel om du skal ha med deg voksne passasjerer i baksetet.

For økt komfort og lasteevne har man i stasjonsvognen byttet ut de vanlige spiralfjærene med luftfjæring – noe som sørger for automatisk nivåregulering når du gjør deg klar for hyttefjellet.

Plassen på taket kan nå også enklere utnyttes, dersom du velger å klikke av i ruten for takrails.

Kjente motorer
Den klart viktigste motoren her i Norge, blir naturligvis den 2,2 liters turbodieselen som ble lansert i sedanen sist høst.

LES VÅR PRØVEKJØRING HER

Den yter 190 hester og bør være tilstrekkelig for de fleste.

Den som ønsker seg litt mer kan selvsagt trå til med trelitersdieselen på 240 eller 275 hestekrefter.

Alle motoralternativene kommer med den kjente åttetrinnskassa med det fancy girhjulet som stiger opp av midtkonsollen når motoren startes.

Så langt er det ikke sagt noe om bensinmotorer, men Jaguar har tidligere bekreftet at de kommer med en utgave av XF Sportbrake som henvender seg til kundene som velger M, AMG, eller RS på sine tyske biler.

Det er sannsynlig at vi i så tilfelle vil se samme herlige V8er som vi har hatt gleden av å kjøre i blant annet XFR og XKR.

LES OGSÅ: Racerdyr

Skal du til Genève til uken, er det gode muligheter til å få kjenne på bilen selv, ellers må du nok vente en stund før den er på markedet.

Jeg tipper den norske Jaguar-importøren allerede har gnagsår etter å ha gnidd seg i hendene, og ganske sikkert vil få betydelig flere, og nye, kunder inn i butikken når XF Sportbrake er på plass.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: